Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon




123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
ALVENRAD: Heer



Release: 2017-12-08
Style: vintage folk/pagan metal
Label: www.trollmusic.net
Website: www.alvenrad.net
Facebook: https://www.facebook.com/Alvenrad
Country: Holland
Playing Time: 45:58
Cat. N°: Troll 011
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8,5/10


English:

Few years ago a Dutch band caught our attention with the debut album ‘Habitat’ and the video clip for ‘Woudakoestiek’. At that time the line-up used to be a duo, existing of Mark Kwint (vocals, guitar, flute) and keyboard wizard Jasper Strik. Their first live gig ever, with drummer Ingmar Regeling and bassist Thijs Kwint took place at the eve of Prophecy Fest 2016. Since then, the band has turned into a four-piece and in this constellation they also recorded the sophomore album ‘Heer’.

Although Alvenrad belongs to the folkloristic outfits of the Lowlands, they occupy a very special place in this genre. A tendency to go all the way with vintage keyboards, flute and occasionally grunts gave them a signature sound from the very beginning. Just organize a gathering of Jethro Tull, Borknagar and Skyclad at the local bar and this extraordinary brew will come out. On this second album – sung in their vernacular language with earthly as well as mythological topics included and the ancient Icelandic poem ‘Skímismál’ as main source of inspiration – they created a work that breathes freedom of style and vintage fascination more than ever. We explain that with few examples. The omnipresent use of Hammond, Mellotron and piano stands for a far-reaching affinity with Uriah Heep and bands of that ilk. We don’t think about their genre mates Heidevolk, but sometimes it goes more in the vein of the occult ‘Nacht En Ontij’ from Boudewijn De Groot (‘De Herder’ and the approach of runes in ‘Fallisch’).

The affinity with nature prevails in everything they do and finds its culmination point in the sensitive ‘De Groene Tempel’. A feeling of otherworldly atmospheres takes hold of you (in positive sense). Only in ‘De Raven Wodans’ a semblance of black metal happens to be noticeable with some proper screams, for the rest vocals are clean and proper (ancient) Dutch. As bonus you can hear the heaviest song of the previous album, ‘Foreest In Tweelicht’ in a new version in a production of Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) at Studio E. Under his talented guidance, ‘Heer’ was recorded. Those who thought that folk metal turned into a genre without challenges, should put on his/her headphones and enter this parallel world of Alvenrad for 45 minutes long. Recommended check-out!


Nederlands:

Enkele jaren geleden trok een Nederlandse band onze aandacht met het debuut ‘Habitat’ en de bijhorende videoclip voor ‘Woudakoestiek’. De bezetting bestond toen uit het duo Mark Kwint (z,g,fluit) en toetsentovenaar Jasper Strik. Hun eerste concert met drummer Ingmar Regeling en bassist Thijs Kwint vond plaats aan de vooravond van Prophecy Fest 2016. Sindsdien is de band uitgebreid tot een kwartet en in die hoedanigheid is ook ‘Heer’ opgenomen.

Hoewel Alvenrad tot de folkloristische genootschappen van de Lage Landen behoort, bekleden zij een heel aparte plaats in deze niche. Een tendens om ook te stoeien met vintage keyboards, fluit en occasionele grunts gaf hen van in het begin een apart geluid. Zet Jethro Tull, Borknagar en Skyclad samen aan de bar en er komt een eigenwijs brouwsel uit. Op dit tweede album – in de moerstaal gezongen en met teksten over zowel aardse als mythologische onderwerpen waarbij het Oud-IJslandse gedicht ‘Skímismál’ de ultieme inspiratiebron was – wordt nog meer de kaart van bevrijding en vintage adoratie getrokken, maar dat moeten we verklaren aan de hand van een paar voorbeelden. Het alom aanwezig gebruik van Hammond, mellotron en piano verraadt een verregaande affiniteit met Uriah Heep. Niet aan folkgenoten Heidevolk moeten we denken, maar eerder aan het occulte ‘Nacht En Ontij’ van Boudewijn De Groot (‘De Herder’ en de ludieke wijze waarop runen aangestipt worden in ‘Fallisch’).

De eenheid met de natuur torent boven alles uit en vindt zijn culminatiepunt in het sensitieve ‘De Groene Tempel’, waarbij toch weer een wereldvreemd gevoel meester van je maakt (in positieve zin). Slechts in ‘De Raven Wodans’ gluurt black metal nog even om de hoek met enige screams, voor de rest is de zang klaar en op en top (oud) Nederlands. Als bonus kan je het heftigste nummer van de voorganger, ‘Foreest In Tweelicht’ nog even in een nieuwe versie beleven, in een productie van Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) in Studio E. Onder zijn bezielde leiding werd ‘Heer’ opgenomen. Wie overtuigd was dat folk metal in een beknottend keurslijf zit, mag nu meteen drie kwartier verplicht verdwijnen onder de hoofdtelefoon in de parallelle wereld van Alvenrad!


Tracklist:

De Hoogzit (1:26)
De Raven Wodans (5:38)
Dagen Gaans Heen (4:53)
De Zonne-ever (5:26)
Boom Des Gouds (2:50)
De Herder (1:36)
Fallisch (4:08)
Minneschemering (4:13)
De Groene Tempel (3:52)
Omheind (5:54)
Foreest In Tweelicht (bonus) (5:52)

Musicians:

Mark Kwint: vocals, guitars
Jasper Strik: organ, piano, mellotron, vocals
Thijs Kwint: bass
Ingmar Regeling: drums








Geplaatst door Vera op woensdag 27 december 2017 - 18:18:28
Reageren is uitgeschakeld

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org