|
|
|
|
|
MIDNATTSOL: The Aftermath
English: Midnattsol is back after seven years out of the spotlights, since previous album ’The Metamorphosis Melody’ came out in 2011! It speaks for itself that the Norwegian blonde angel Carmen Elise Espenæs still rules the roast as eye-catcher with her lovely voice and appearance. Those who stayed are guitarist Alex Kautz and keyboardist Daniel Fischer in whose studio they recorded ‘The Aftermath’. Thus he is also producer now. New is ex-Ahab/Stillborn guitarist Stephan Adolph and… last but not least Liv Kristine (ex-Leaves’ Eyes), Carmen’s sister who announced late 2017 that she would permanently join Midnattsol. Her voice can be heard on a lot of songs on the album, although Carmen remains the main singer and initiator of the songs.
This fourth studio album has a very folkloristic nature, yet in some of the songs heavy guitars pop up more often than earlier. That’s how they avoid that it gets too fairy-like and atmospheric. Opener ‘The Purple Sky’ is a good example of that. An instantly haunting guitar melody, folky, a proper outburst and empyrean female vocals. This happens to be a smooth mid-paced song and really suitable to get in the mood. There are loads of vocals on this album, quite logical with two female singers. The high notes naturally come from Liv and at the end of ‘Syns Sang’ you can hear that properly. How much Carmen has developed as a vocalist we can hear in the slightly a capella sung Swedish traditional ‘Vem Kan Segla’. She sings in Norwegian language in the storytelling, deep-draught ‘Ikje Glem Meg’, a rocking tune that mourns for the terroristic attack on the island Utøya.
The longest track on this album appears to be the version of the well-known ‘Herr Mannelig’. I am so devoted to Haggard’s version that it is hard to make comparisons. The Swedish traditional is nine minutes long here, with heavy guitars and low ranged and storytelling chants. It is fine that Carmen gave her own interpretation on it, but in the end it gets a bit too lengthy. Next the main theme of being worried about our planet gets more and more prominent. For instance in the title track, which is a catchy gothic rock track with excellent guitar skills. And at the end in occluding track ‘Forsaken’ in which vocals have a sad undertone, since it is written from the point of view of the last survivor after the complete devastation of earth by stupid mankind. Earlier we can enjoy the brightly sung (more juicy) ‘The Unveiled Truth’ and the long instrumental ‘Evaluation Of Time’. As bonus we get the sensitive ‘Eitrdropar’, referring to the Edda. ‘The Aftermath’ is not as heavy as ‘Nordlys’, but it adds enough marvelous and fervent guitars to the folkloristic foundation of this Norwegian/German band.
Nederlands: Midnattsol is terug en dat na zeven jaar uit de schijnwerpers, want vorig album ’The Metamorphosis Melody’ dateert al van 2011! Blikvanger is uiteraard nog steeds de Noorse blonde engel Carmen Elise Espenæs met haar lieflijke stem en verschijning. Blijvers zijn gitarist Alex Kautz en toetsenist Daniel Fischer in wiens studio ‘The Aftermath’ is opgenomen. Hij is nu ook producent. Nieuw is ex-Ahab/Stillborn gitarist Stephan Adolph en… last but not least Liv Kristine (ex-Leaves’ Eyes), de zus van Carmen, die eind 2017 aankondigde vast toe te treden tot Midnattsol. Haar stem is al veel te horen op het album, al blijft Carmen de hoofdzangeres en initiator van de songs.
Dit vierde studioalbum is erg folkloristisch van aard, maar bevat toch ook enkele songs waarin de heavy gitaren meer opduiken dan vroeger. Zo vermijdt men het gevaar dat het allemaal te feeëriek en atmosferisch gaat klinken. Opener ‘The Purple Sky’ is daar een perfect voorbeeld van. Een herkenbare gitaarmelodie, folky, een degelijke uitval en verheven vrouwelijke zang. Dit is een vlotte mediumtempo song en uitermate geknipt om in de stemming te komen. Er is veel zang te horen op dit album. Logisch met twee zangeressen. De hoge noten zijn natuurlijk van Liv en op het einde van ‘Syns Sang’ is dat goed te horen. Hoe Carmen gegroeid is als vocalist, horen we in de vrijwel a capella gezongen Zweedse traditional ‘Vem Kan Segla’. In de Noorse taal wordt gezongen tijdens het verhalende en diepgravende ‘Ikje Glem Meg’ dat rockend betreurt hoe een onverlaat op het eiland Utøya vele mensen doodde.
Het langste nummer op dit album is de versie van het alom bekende ‘Herr Mannelig’. Ik ben echter zo verknocht aan de versie van Haggard dat het zich lastig laat vergelijken. De Zweedse traditional wordt hier breed uitgesmeerd met heavy gitaren en de zang is eerder laag en verhalend. Mooi dat Carmen er haar eigen stempel op drukt, maar het wordt toch iets te lang uitgesponnen. Vervolgens komt de bezorgdheid over onze planeet als hoofdthema meer en meer aan bod. In het titelnummer, hetgeen een vlotte gothic rock track is met excellent gitaarwerk. En op het einde in afsluiter ‘Forsaken’ waar de zang een weemoedige, droeve ondertoon heeft, want dit is geschreven vanuit het standpunt van de enige overlevende nadat de domme mensheid alles naar de vaantjes geholpen heeft. Eerder kunnen we nog genieten van het voortreffelijk gezongen (vinniger) ‘The Unveiled Truth’ en het lange instrumentale ‘Evaluation Of Time’. Als bonus is er het gevoelige ‘Eitrdropar’ dat verwijst naar de Edda. ‘The Aftermath’ is niet zo heftig als ‘Nordlys’, maar voegt genoeg uitstekend en kwiek gitaarwerk toe aan de folkloristische basis van deze Noors/Duitse band.
Tracklist:
The Purple Sky (6:06) Syns Sang (5:01) Vem kan segla (3:47) Ikje glem meg (4:22) Herr Mannelig (9:05) The Aftermath (5:18) The Unveiled Truth (3:58) Evaluation Of Time (6:44) Forsaken (6:05) Eitrdropar (bonus track) (2:58)
| Musicians:
Carmen Elise Espenæs: vocals Liv Kristine Espenæs: second vocals Alex Kautz: guitars Stephan Adolph: guitars, bass, vocals Daniel Fischer: keyboards
|
Geplaatst door Vera op woensdag 01 augustus 2018 - 15:03:31
Reageren is uitgeschakeld
|
|
|
|
|
|
|