Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031




AMGALA TEMPLE: Invisible Airships



Release: 2018-12-07
Style: progressive rock
Label: Pekula Records / Jansen Records
Website: /
Facebook: https://www.facebook.com/amgalatemple/
Country: Norway
Playing Time: 45:18
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

Instrumental albums are always a special challenge to review, but in the case of Amgala Temple we can speak of recommended material. We are dealing here with a Norwegian three piece and every musician has a wide range of experience in different kinds of genres. ‘Invisible Airships’ happens to be their debut album and it is presented in beautiful, slightly surrealistic cover artwork.

The band exists of multi-instrumentalist Lars Horntveth who is playing synthesizers and bass a.o; guitarist Amund Maarud and drummer Gard Nilssen. These five extensive compositions are a natural reflection of spontaneous inspiration, while improvisation and control go hand in hand. The music is rather experimental, but uses many repetitive patterns on which they build to go in crescendo to wilder passages, next they slow down again with heavenly fluttering sounds. It is an art to keep this all exciting and interesting, but they really do in these five tracks. When we listen to ‘Bosphorus’, it sounds very atmospheric, later heavier, but with soaring sounds. The synthesizers have a cosmic flavour reminding me of Tangerine Dream, but a bit later we find ourselves in the middle of swinging parts that are more akin to Porcupine Tree (in the nineties).

I like to emphasize that the drum skills are always ultimately inventive and now and then the songs are regaled with very heavy, chunky guitar passages. But most of the time it all sounds quite lovely and really psychedelic fluttering. The howling guitar notes in ‘The Eccentric’ are almost a caress, however without getting too mellifluent. The music speaks to the imagination and once can describe it as a mix of groove-laden alternative rock, jazzy prog rock and krautrock, although aficionados of postrock should give this a chance as well.


Nederlands:

Instrumentale albums vormen altijd een aparte uitdaging om te bespreken, maar in het geval van Amgala Temple kunnen we van een aanrader spreken. Het betreft hier een Noors trio waarvan elke muzikant zijn sporen al ruim verdiend heeft in uiteenlopende genres en ‘Invisible Airships’ is een debuutalbum dat ons in een mooie, lichtjes surrealistische hoes gepresenteerd wordt.

De band bestaat uit multi-instrumentalist Lars Horntveth die o.a. synthesizers en bas bespeelt, gitarist Amund Maarud en drummer Gard Nilssen. Deze vijf lange composities zijn een natuurlijke weergave van spontane inspiratie waarbij improvisatie en controle hand in hand gaan. De muziek is vrij experimenteel, maar gebruikt veel repetitieve patronen waarop netjes gebouwd wordt om uiteindelijk in een stuwend, wilder geheel te eindigen, om vervolgens weer uit te bollen met hemelse uitwaaierende klanken. De kunst is om dit boeiend te laten klinken en dat is bij elk van de vijf songs het geval. Wanneer we naar ‘Bosphorus’ luisteren, dan is dit erg atmosferisch, later stuwend maar met zwevende klanken. De synths doen kosmisch aan en dat doet me aan Tangerine Dream denken, maar even later zitten we middenin een swingende partij waarbij Porcupine Tree (jaren 90 era) me te binnen schiet.

Laten we niet vergeten te vermelden dat het drumwerk uiterst inventief is en de songs sporadisch erg vette, zware gitaarpassages bevatten. Maar meestal klinkt dit toch eerder lieflijk en vooral uitwaaierend. De huilende gitaarnoten in ‘The Eccentric’ zijn welhaast strelend, maar nergens wordt het te zoet. De muziek spreekt tot de verbeelding en kan men beschrijven als een mix van groovende alternatieve rock, jazzy progrock en krautrock, maar ook liefhebbers van postrock moeten dit maar eens een kans geven.


Tracklist:

Bosphorus (12:20)
Avenue Amgala (7:03)
Fleet Ballistic Missile Submarine (9:07)
The Eccentric (6:05)
Moon Palace (10:43)

Musicians:

Lars Horntveth: synthesizers, bass, ...
Amund Maarud: guitars
Gard Nilssen: drums








Geplaatst door Vera op maandag 10 december 2018 - 22:11:22
Reageren is uitgeschakeld

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org