2930

LOTUS THIEF: Oresteia

Release: 2020-01-10
Style: post metal/black metal
Playing Time: 39’05
Cat. N°: PRO 273

Uit San Francisco (VS) komt het mysterieuze avant-garde gezelschap Lotus Thief onder leiding van ex-Botanist zangeres/multi-instrumentalist Bezaelith. ‘Oresteia’ is het derde album, nadat zij zich op ‘Rervm’ (2014) en ‘Gramarye’ (hun Prophecy debuut - 2016) al laten kennen hadden als post black metal band welke zeer veel atmosferische passages in de muziek verwerkte.

Dat is nog verder uitgewerkt op dit nieuwe album waarbij grote contrasten in de muziek, esoterische vrouwenzang en post rock floreren. Ditmaal koos men de epische trilogie van de Griekse schrijver Aeschylus als inspiratiebron voor teksten en muziek. Het eerste nummer ‘Agamemnon’ vormt met zijn acht minuten speelduur al een mooie blauwdruk van de muziek. Ingetogen muziek wordt omarmd door omfloerste vrouwenzang, heel sereen. Heel atmosferisch met zwevende toetsenpartijen en oorstrelende gitaren, tot er een eruptie volgt die uitmondt in verschroeiende schreeuwzang tijdens een wilde passage. Dat zijn dan de (schaarse) zwartgeblakerde momenten.

Dit komen en gaan van introvert naar ‘alle duivels los’ is het puik werkende contrast op dit album. Korte songs – soms niet meer dan een instrumentale zwevende passage – worden afgewisseld met behoorlijk lange composities. Soms wordt dit verfraaid door wat vioolklanken (‘Sister In Silence’), andermaal is het heftige fragment chaotisch en ongemakkelijk (‘The Furies’) maar de instrumentale uitvallen zijn stuwend en rockend. Meermaals bedachten we dat fans van Alcest en Lantlos dit zeker eens aan een luisterbeurt moeten onderwerpen. Het geheel wordt nog wat donkerder gemaakt door doomachtige passages, maar dat zit eerder in het gevoel dan dat we traditionele doom riffs horen. De engelachtige vrouwenzang is prachtig uitgevoerd en het evenwicht tussen atmosferisch en verwoestend is op een intense manier verwerkt tot een coherent album met duidelijke post rock invloeden, dat vooral heel sfeervol is. De passages met door merg en been gaand black metal gekrijs zijn eerder schaars, maar daarom des te effectiever. Simultaan wordt ook het eerste album ‘Rervm’ door Prophecy opnieuw uitgebracht.

Agamemnon (8:02)
Banishment (2:13)
Libation Bearers (8:17)