Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon




123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
TEARS OF MAGDALENA: Myths And Legends



Release: 2008-10-20
Style: symphonic power/gothic metal
Label: www.scarletrecords.it
Website: www.tearsofmagdalena.com
Contact:
Playing Time: 40:14
Cat. N°: SC 163-2
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

A female soprano singer and male grunts, fluent slightly symphonic metal with melodic guitar solos and soaring keyboards in the back… we have heard this more than once before and yet I want your attention for ‘Myths And Legends’ of Tears Of Magdalena. In this case we are not dealing with a band who engaged a classical trained female vocalist because their fellow compatriots Nightwish rule the world. No, here Magdalena Lee (that’s the name of the soprano) herself is the pivotal musician of the band, playing piano and violin as well and writing the lion’s share of the compositions (assisted by the other musicians). Grunter Vasstago wrote the lyrics.

Out of that cooperation, starting early 2007, this debut emanates. They surely have talent to write accessible, melodic songs. Vocals of Magdalena are sonorous, pure and voluminous, the grunts of Vasstago are low and juicy. Of course everyone will hear any influences of Tristania, Nightwish and Theatre Of Tragedy, but in a way that these bands sounded in the nineties. I get a strong nineties feel when I listen to ‘Myths And Legends’: not over-produced (though it is professionally mastered at the Finnvox Studios), breathing and agreeable to listen to when you once were a fan of the gothic metal sound that reigned the nineties.

The strongest songs are at the beginning of the album. ‘Aurora Borealis’ is a catchy opener as introduction to their sound, but especially the fast-paced ‘Cut Em’ Down’ pleases me (excellent guitar skills and solo). ‘Immortal Love’ and ‘The Eastway’ are the highlights. Not in the last place due to the violin used in these tracks. They should have done that more often! ‘The Eastway’ even has a folksy tinge and it is one of the top notch songs. After that all is pretty well, but not exceptional. My attention waned a bit. Yet this is a strong debut and with a bit more prowess and own identity I eagerly look forward to their sophomore effort.


Nederlands:

Een sopraanzangeres en mannelijke grunts, vloeiende licht simfonische metal met melodieuze gitaarsolo’s en zwevende keyboards op de achtergrond… we hebben dit alles al meermaals gehoord, maar toch wil ik even stellen dat ‘Myths And Legends’ van Tears Of Magdalena jullie aandacht waard is. We hebben hier namelijk niet te doen met een band die vlug even een klassiek geschoolde zangeres inhuurt omdat hun landgenoten van Nightwish nu eenmaal wereldberoemd zijn. Neen, hier is Magdalena Lee (zo heet de soprano) zelf de spil van de band die ook nog piano en viool speelt en het leeuwendeel van het componeren voor haar rekening neemt (maar de andere muzikanten helpen ook) en grunter Vasstago schreef de teksten.

Uit die samenwerking, gestart in 2007, is dit debuut ontstaan. Men heeft het talent om toegankelijke, melodieuze nummers te schrijven. De zang van Magdalena is zuiver en volumineus, de grunts van Vasstago laag en sappig. Natuurlijk zal iedereen er wel invloeden van Tristania, Nightwish en Theatre Of Tragedy in horen, maar dan wel hoe die bands klonken in de jaren negentig. Ik heb namelijk een sterk gevoel aan de jaren negentig wanneer ik ‘Myths And Legends’ beluister: niet overgeproduceerd, (toch professioneel, want mastering gebeurde in de Finnvox-studio), ademend en aangenaam om te beluisteren wanneer je ooit fan was van gothic metal die furore maakte in de jaren negentig.

De sterkste nummers staan wel aan het begin van het album. ‘Aurora Borealis’ is een vlotte opener om met hun geluid vertrouwd te raken, maar vooral het snelle ‘Cut em’ Down’ bevalt me (uitstekend gitaarwerk en solo). ‘Immortal Love’ en ‘The Eastway’ zijn de hoogtepunten. Niet in de laatste plaats door de viool die hierin gebruikt wordt. Dat had men toch wel wat meer mogen doen! ‘The Eastway’ heeft zelfs een folkachtig tintje en is één van de toppers. Daarna blijft het allemaal goed, maar niet exceptioneel. Mijn aandacht drijft een beetje af. Toch is dit een sterk debuut en mits van meer durf en eigen identiteit kijk ik graag uit naar het vervolg.


Tracklist:

Aurora Borealis (4:34)
Cut Em’ Down (5:15)
Immortal Love (5:30)
The Eastway (4:55)
In The Silence (5:09)
Nightmare (4:35)
Mermaid (5:10)
Your Blood Is Mine (4:55)

Musicians:

Magdalena Lee: vocals, keyboards, violin
Vasstago: vocals
Tomi: bass, guitars
Peuge: drums








Geplaatst door Vera op dinsdag 03 maart 2009 - 11:27:23
Reageren is uitgeschakeld

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD Reviews 2020
ME AND THAT MAN: New Man, New Songs, Same Shit Vol. I
Second solo album from Nergal, folky blues!
01. CD Reviews 2020
TETHRA: Empire Of The Void
Italian doom & death tristesse...
01. CD Reviews 2020
TOUNDRA: Das Cabinet des Dr. Caligari
Exceptional soundtrack to German silent horror film...
01. CD Reviews 2020
IVANHOE: Blood And Gold
Recommended progressive metal...
01. CD Reviews 2020
ECNEPHIAS: Seven - The Pact Of Debauchery
Mostly agreeable dark gothic/doom metal...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org