vrijdag 04 maart 2011
HURTSMILE: I

Release: 2011-01-21
Style: hard rock
Playing Time: 49:50
Cat. N°: FR CD 504

Zanger Gary Cherone hoeven we jullie wellicht niet meer voor te stellen: de man oogstte wereldwijd succes met Extreme en was ook nog even frontman van Van Halen. Naast het feit dat Extreme terug actief is, heeft de man ook nog tijd gevonden om samen met zijn broer Mark Cherone – een begenadigd gitarist - een album te maken, dit debuut van Hurtsmile. Buiten het keurslijf van Extreme toont Gary zich een bijzonder veelzijdige zanger. Het debuut van Hurtsmile is dan ook een razend interessant album voor alle fans van differentiële Amerikaanse rock.

Zo kruipt Gary in de huid van Johnny Lydon (Sex Pistols) in het opstandige ‘Just War Theory’, lijkt hij een swingende kerkdienst in de Verenigde Staten aan te voeren tijdens ‘Jesus Would You Meet Me’ (een paar opgehitste negerinnen als achtergrondkoor en gospel groet u), is hij de reïncarnatie van Bob Marley in de reggae tune ‘Just War Reprise’ (‘No Justice No Peace’ lijkt wel erg op ‘No Woman No Cry’) en gaat hij over de schreef in een (geslaagde) Bob Dylan imitatie tijdens ‘The Murder Of Daniel Faulkner (4699)’. Bij dit laatste wil ik wel een kanttekening plaatsen. Hoewel het de moord op een politieagent aan de kaak stelt (op 09/12/1981) lijkt dit me eerder een ode aan John Lennon (vermoord op 08/12/1980). Het nummer lijkt namelijk als twee druppels water op ‘Working Class Hero’ van… John Lennon.

Globaal genomen heeft dit album echter de meeste invloeden uit de grunge periode in zich geabsorbeerd met de lijzige zang van Alice In Chains voorop. Nummers als ‘Stillborn’ (waar ook een vleugje opstandigheid van Rage Against The Machine in zit), ‘Set Me Free’ (is het nu Soundgarden of The Red Hot Chili Peppers die model stonden?) en ‘Slave’ hebben net dat sfeertje dat ons begin jaren negentig in de ban hield. ‘Love Thy Neighbor’ dweept dan weer met doowop-zang (a capella in het begin) en leent een vervaarlijke Zeppelin gitaarstijl. Kortom, heel de rockgeschiedenis heeft zijn invloed gehad op de broers Gary en Mark Cherone en dat laat zich duidelijk merken op dit debuut. Ondanks het grote recyclagegehalte is dit een fijne plaat, waarbij Gary bovendien geen onderwerp uit de weg gaat, getuige de kritiek op moslimfundamentalisme in het beklijvende ‘Kaffur (Infidel)’. Een album dat door zijn tekstuele thematiek en muzikale benadering van alle markten thuis is.

Just War Theory (2:41)
Stillborn (3:51)
Love Thy Neighbor (3:42)