15161718192021
22232425262728
2930

zaterdag 02 april 2011
Trans Siberian Orchestra - Stadsschouwburg Antwerpen - 25/03/2011

Text: Geert Ryssen

Op een zaterdagmorgen kan het zalig zijn om in de vroegte alleen de krant te lezen met een muziekje op de achtergrond. Na het concert van gisteravond heb ik aan dat muziekje vanmorgen totaal geen behoefte. Ik wil de zalige nasmaak van een exquise maaltijd nog even bewaren. Voor het eerst kunnen we in Europa genieten van het Trans-Siberian Orchestra, een project van muzikanten uit de Savatage entourage dat in Amerika is uitgegroeid tot een bijzonder succesvol reizend orkest en zelfs twee verschillende casts op de baan heeft. TSO is vooral het geesteskind van Paul O’Neil en Jon Oliva, maar geen van beiden is hier van de partij. Niet getreurd, er zijn immers nog de gitaristen Al Pitrelli en Chris Caffery, bassist Johnny Lee Middleton en drummer Jeff Plate om de Savatage fans blij te maken. Vanavond brengen zij met een bezetting die bestaat uit 22 muzikanten en zangers plus één verteller als hoofdschotel de rock opera ‘Beethoven’s Last Night’, een verhaal dat is opgebouwd rond een verloren gewaande tiende symfonie van de klassieke meester. De verschillende stukken worden aan elkaar verbonden door schitterend gebrachte bindteksten door Bryan Hicks. Het ‘orkest’ bestaat uit een strijkersectie van acht heren en dames, soloviolist en showman Roddy Chong inbegrepen. Verder zijn er acht zangers waaronder de bekende Jeff Scott Soto en is er een rocksectie met hoger genoemde coryfeeën, keyboardvirtuoos Vitalij Kuprij en als tweede keyboardspeler een bevallige dame die luistert naar de naam Mee Eun Kim. Vanaf de eerste tonen is alles duidelijk: dit wordt niet zomaar een haastig in elkaar geïmproviseerde gelegenheidsshow. Alles is tot in de puntjes in orde: decor, opstelling van de muzikanten, licht en klank. Wat een constante zal blijven gedurende het twee en een half uur durende concert, is het verbluffende niveau van de muzikanten en het sublieme samenspel. Dit alles wordt gefaciliteerd door de kwaliteit van de composities, een perfecte mix en een geluid dat tegelijk krachtig genoeg is om het noodzakelijke rocktimbre te creëren, maar evenzeer op een niveau blijft dat aangenaam is om naar te luisteren. De zangers blijken stuk voor stuk toppers met een uitstekende stembeheersing en de vier zangeressen beschikken ook nog eens over professionele danscapaciteiten. Het laatste half uur brengt het gezelschap een aantal nummers uit de meest recente cd ‘Night Castle’ met een subliem fragment uit de Carmina Burana van Carl Orff en een verrassend arrangement van The Beatles’ ‘Help’. De Antwerpse Stadschouwburg was goed gevuld maar niet uitverkocht. Foei! De komst van TSO naar Europa is absoluut voor herhaling vatbaar, dat was duidelijk te merken aan de staande ovatie die TSO te beurt viel.

Geplaatst door Vera op zaterdag 02 april 2011 - 11:27:09

[ ]
[ ]