|
DORNENREICH: Flammentriebe
English: Austrian Dornenreich has always taken a special place in between the innovative bands of this world. Their music is far from accessible, but a genuine expression of deep-draught feelings, couched in cycles which overlap each other from time to time. The latest years they evolved more and more in the direction of acoustic music on their albums, with the most recent ‘In Luft Geritzt’ as summit of non-electric performance. With the return of drummer Gilvan, a return to the black metal roots began to occur. This evolution has carried through in their studio albums as well. They went to the infamous Studio E to record a new masterpiece with Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak).
And a masterpiece is has become! Never before, the contrasts between quiescent passages and rigorous outbursts were that huge and it makes the entire thing very overwhelming. ‘Flammentriebe’ is a cycle at itself and starts very harsh with ‘Flammenmensch’, an individual that gives free rein to his frustrations in hesitating guitar sounds and whisperings, but then it sweeps you away in a vortex of sharp black metal guitars. The scream sounds as a knife in your back. What is the role of the violin in this regained fury? From the second track on we hear how Inve let his instrument go with this swirling flow in a magnificent manner. ‘Tief Im Land’ might be the most intricate, intense track, but the violin plays imperturbably on, full of grace with a wide range of enchanting melodies. The songs are longer again – going from five till eight minutes – so that every one of them can inn a wealthy amount of emotions. One of the most captivating songs is ‘Wolfpuls’, on one side aggressive with its droning rhythms and sturdy German language in the lyrics, on the other hand beautiful moments with acoustic guitars, violin and story-telling words. The gritty, grimy guitars show much dramatics, surely in ‘Wandel Geschehe’. It came to my mind that the violin sometimes takes the role of keyboards in these black metal songs. Every composition, also the energetic ‘Fährte Der Nacht’ and the slightly doom-like ‘In Allem Weben’ (another stunner in building up tension), work with a spectrum in which all colours of a prism are reflected. They go from an oppressive mood to ultimate relief. At the end of this catharsis, the cycle is full circle and we arrive at the peaceful and gentle ‘Erst Deine Träne Löscht Den Brand’ with sensitive melodies full of melancholy and compelling guitars, while there is only one sentence. This return to the ferocious beginning of Dornenreich’s existence – a link with ‘Her Von Welken Nächten’ is suggested – with the knowledge and craftsmanship of now, results in the best album I ever heard from Dornenreich! ‘Flammentriebe’ is unique and fascinating!
Nederlands: Het Oostenrijkse Dornenreich heeft altijd een speciale plek ingenomen tussen de innovatieve bands van deze wereld. Hun muziek is allerminst toegankelijk, maar een zuivere expressie van diepste gevoelens, vervat in cycli die elkaar soms overlappen. De laatste jaren evolueerde men op de albums meer en meer in de richting van akoestische muziek, met het meest recente ‘In Luft Geritzt’ als toppunt van niet-elektrische performance. Live begon zich – met de terugkeer van drummer Gilvan – een terugkeer naar de black metal wortels te manifesteren. Deze evolutie heeft zich nu ook in de studio doorgezet. Men toog naar de befaamde Studio E om samen met Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) een nieuw meesterwerk op te nemen.
Want een meesterwerk is het geworden! Nooit waren de contrasten tussen ingetogen passages en rigoureuze uitvallen zo groot en dat maakt het geheel erg aangrijpend. ‘Flammentriebe’ vormt een cyclus op zich en vangt bijzonder hard aan met ‘Flammenmensch’, een individu dat zijn frustraties vrije loop laat in aarzelende gitaarklanken en gefluister maar je dan bruusk meesleept in een wervelwind van scherpe black metal gitaren. De schreeuw weerklinkt als een mes in je ribben. Wat is de rol van de viool in deze hervonden furie? Vanaf het tweede nummer horen we hoe Inve op voortreffelijke wijze zijn instrument met de kolkende stroom laat meevoeren. ‘Tief Im Land’ is misschien wel het meest doordrammende, spartelende nummer, maar de viool speelt onverstoorbaar verder, vol gratie met een keur aan verrukkelijke melodieën. De songs zijn ook terug een stuk langer – van vijf tot acht minuten – zodat elkeen een rijk scala aan emoties kan herbergen. Eén van de meest beklijvende songs is ‘Wolfpuls’, enerzijds agressief met zijn drammende ritmes en kloeke Duitse taal in de teksten, anderzijds prachtige momenten met akoestische gitaren, viool en vertellende flarden tekst. De gruizige, draaiende gitaren vertonen heel wat dramatiek, zeker in ‘Wandel Geschehe’. Ik bedenk dat de viool soms de rol van keyboards overneemt in deze black metal songs. Elke compositie, ook het energieke ‘Fährte Der Nacht’ en het lichtjes doomachtige ‘In Allem Weben’ (nog een kanjer qua opbouw), werken met een spectrum waar alle kleuren van een prisma vertoond worden. Zij gaan van een beklemmende sfeer naar de ultieme bevrijding. Aan het einde van de catharsis is de cyclus rond en sluit het vredige en prachtige ‘Erst Deine Träne Löscht Den Brand’ met gevoelige melodieën vol weemoed en slepende gitaren dit album af met slechts één zin als conclusie. Deze terugkeer naar het woeste begin van Dornenreich’s bestaan – een link met ‘Her Von Welken Nächten’ werd gelegd - met de kennis en ervaring van nu, maakt van ‘Flammentriebe’ het beste album dat ik tot nu toe hoorde van Dornenreich! Uniek en betoverend!
Tracklist:
Fammenmensch (4:57) Der Wunde Trieb (5:06) Tief Im Land (5:02) Wolfpuls (7:23) Wandel Geschehe (6:24) Fährte Der Nacht (4:50) In Allem Weben (5:17) Erst Deine Träne Löscht Den Brand (7:55)
| Musicians:
Eviga: vocals, guitars Inve: violin Gilvan: drums, percussion
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 02 april 2011 - 18:20:54
Reageren is uitgeschakeld
|
|