NO GRAVITY: Worlds In Collision

Release: 2011-03-18
Style: progressive metal
Country: Italy
Playing Time: 1h 1m 37s
Cat. N°: LMC 299

Ik heb een zwak voor de Italiaanse metal scène. Het begon allemaal met Novembre, Rhapsody (Of Fire) en Kingcrow, het vervolgde met bands als Elvenking, DGM, Empyrios, Astra, Pathosray en Dynamic Lights. Ziehier het neusje van de zalm der progressieve scène uit de Laars. De meeste van hen vertonen een verregaande bewondering voor Dream Theater. Dezelfde fascinatie vinden we in het werk van No Gravity, een progressieve metal outfit ontsproten aan het brein van Simone Fiorletta. Op een eerste groepsprestatie – de man maakte eerder vier instrumentale albums onder eigen naam - sprokkelde hij een keur aan muzikanten en zangers bij elkaar om zijn muzikale ideeën tot uitvoer te brengen. En het debuut ‘Worlds In Collision’ is een adembenemend werkje geworden dat het hart van elke progressieve metalfan met een voorkeur voor virtuoze technische hoogstandjes zal inpalmen.

Je dient daarbij wel de nodige tijd en aandacht aan de negen lange songs te besteden, want in eerste instantie kan het overweldigend overkomen, maar dat is het dan. Pas na enkele keren blijven de melodieën hangen. Ook de zang lijdt soms onder een tikkeltje te veel pathos, dat kan voor sommigen even wennen zijn. Toch leveren de vier Italiaanse en één Duitse zanger een puike prestatie tussen al die instrumentale krachtpatserij. ‘Sailing On Sight’ begint met een synthesizerklank die zo van Rush komt, maar evolueert weldra met zware riffs en proggy keyboards tot een erg druk nummer. Vocaal gebruikt met ook verschillende timbres. Voor heel het album geldt dat het vrij ADHD is, maar er is wel een kalmer fragment als welkom intermezzo in het door DGM zanger Mark Basile gezongen ‘The Killer’. Die zang wordt een beetje meer verheven episch in ‘Can’t Dream Anymore’, terwijl Fabio Leone te horen is in één van de meest beklijvende songs. Dit ‘Voices In The Past’ illustreert waarom de man ook op tournee mocht met Kamelot. ‘Religious Beliefs’ brengt een oosterse toets aan op dit album. Michele Luppi voorziet het kalme AOR moment, ‘I’m Bleeding’ van zang. Een zweem van Toto schemert door, al is dit op het randje van meligheid. Gelukkig gaat de band er in ‘Nowadays’ en afsluiter ‘Unexpected Gift’ (bijna elf minuten lang) terug explosief tegenaan, terwijl het bedachtzame ‘Touchin’ My Enemy’ me aan Metallica doet denken in de kalmere stukken, maar zich verder ontpopt tot afwisselende track met mooie slepende gitaarsolo. Hopelijk wordt dit debuut vervolgd in de toekomst!

Sailing On Sight (8:26)
The Killer (7:12)
Can’t Dream Anymore (7:11)