Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
Prog-Nose
2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007
RockAdvice
2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031



donderdag 01 september 2011
LEPROUS: Bilateral



Release: 2011-08-22
Style: progressive metal
Label: www.insideout.de / www.pettingzoo.nl
Website: www.leprous.net
MySpace: www.myspace.com/leprousband
Country: Norway; Notodden
Playing Time: 58:11
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:


Nederlands:

De eerste maal dat ik van Leprous hoorde was toen Emperor mainman Ihsahn de baan op ging: tijdens zijn concerten, bijvoorbeeld op Brutal Assault 2010, werd hij begeleid door een stel jonge snaken. Zij vormden de band Leprous die eerder de albums ‘Aeolia’ (2006) en ‘Tall Poppy Syndrome’ (2009) uitbrachten. Verder trof ik Leprous zelf in het voorprogramma van Therion, maar de energie, vertoond tijdens de show, bleef me meer bij dan de songs. Dit had alles te maken met de onbekendheid van het materiaal en het feit dat Leprous nu niet bepaald songs schrijft die bij een eerste beluistering blijven hangen. Is dat een probleem? Zeker niet! Wij houden van albums die eventjes moeten bezinken in het geheugen en slechts beetje bij beetje hun charme prijsgeven. Laat ‘Bilateral’ nou net zo’n groeidiamant wezen…

Bij het titelnummer ‘Bilateral’ krijgen we een eerste impressie van het Leprous geluid: sterke, gedecideerde zang (indien meerstemmig een Queen tintje), een frequent spelen met ritmes, waarbij moeiteloos geswitcht wordt van atmosferische passages naar strakke ritmes, terwijl zanger/toetsenist Einar Solberg een krachtige stem heeft die het midden houdt tussen Anathema’s Vinny Cavanagh en Arid’s Jasper Steverlinck. Als tweede track gooit men er meteen een tien minuten durend progstuk tegenaan. ‘Forced Entry’ bevat dan ook springerige keyboards, een keur aan technisch hoogstaande tempowisselingen en een enorme dynamiek tussen atmosferische weemoed en uitgelaten wilde stukken. Naast de geladen zang schuwt men evenmin het ruwe van extremere muziek, wat zich geregeld uit in een welgeplaatste schreeuw. ‘Thorn’ is een mooi amalgaam van de veelzijdigheid van de band. Niet alleen horen we een weemoedige sax in dit nummer maar geestelijke vader Ihsahn siert deze song ook met enige ruwere vocalen.

Geen enkel band staat specifiek model als grootste invloed voor de jonge twintigers, maar echo’s van Pink Floyd en Porcupine Tree schemeren wel door, en dat met name in het begin van ‘Mb. Indifferentia’ (let op de bombastische uitval met enig pathos, gevolgd door de schier onbewogen samenzang), ‘Mediocrity Wins’ en het diepgravende ‘Acquired Taste’. Dit laatste kan men een semi-ballade met ballen noemen, waarin klassieke piano en jazzy gitaarcapriolen de slagroom op de taart vormen. Temidden van al dit vernuftige muzikale kunst- en vliegwerk vergeet men bovendien niet om de nodige heftigheid toe te voegen. Niet alleen te vinden in de spanningsbogen in elk nummer, maar vooral geconcentreerd in twee gebalde kortere tracks ‘Waste Of Air’ en ‘Cryptogenic Desires’. Wat Leprous uitzonderlijk fris maakt is dat er wel een aantal nieuwe klanken of gedurfde combinaties van klanken op dit album te vinden zijn. Progressie in de ware zin van het woord. Dat dit allerminst uitmondt in ontoegankelijke songs, pleit in het voordeel van de band. ‘Bilateral’ klinkt dan ook veel meer volwassen dan hun vorige albums. De productie van Jens Bogren in de Fascination Street studio en het opvallende en ongebruikelijke cover artwork van Jeff Jordan (The Mars Volta) maken het plaatje compleet. Dit is een vijftal dat zijn klassiekers verteerd heeft en er nu iets waardevol van henzelf aan toe voegt.


Tracklist:

Bilateral (4:00)
Forced Entry (10:20)
Restless (3:30)
Thorn (5:47)
Mb. Indifferentia (6:33)
Waste Of Air (5:32)
Mediocrity Wins (6:07)
Cryptogenic Desires (2:45)
Acquired Taste (5:13)
Painful Detour (8:18)

Musicians:

Einar Solberg: synths/vocals
Tor Oddmund Suhrke: guitars
Oystein Landsverk: guitars
Rein Blomquist: bass
Tobias Ornes Andersen: drums




Geplaatst door Vera op donderdag 01 september 2011 - 15:08:25
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

   
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2017
THE PROPHECY: Origins
An extraordinary interpretation of doom metal!
01. CD reviews 2017
THE GREAT DISCORD: The Rabbit Hole
Rather intriguing album with a quite unique sound...
01. CD reviews 2017
SEPTICFLESH: Codex Omega
This is – as they sing – ‘dark art’ of top notch quality.
01. CD reviews 2017
KILL THE UNICORN: Prism
Modern metal from Switzerland...
01. CD reviews 2017
ENSIFERUM: Two Paths
Their catchiest and most accessible album...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org