Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

donderdag 08 september 2011
SVARTSOT: Maledictus Eris



Release: 2011-07-29
Style: folk metal
Label: www.napalmrecords.com / www.hardlifepromotion.nl
Website: www.svartsot.dk
MySpace: www.myspace.com/svartsot
Country: Denmark
Playing Time: 46:11
Cat. N°: NPR 391
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 8/10


English:

We got to know Danish Svartsot as a cheerful outfit on the debut album ’Ravnenes Saga’ and their successor ‘Mulmets Viser’. The guys mixed brutal, yet melodic metal with Scandinavian folk and medieval influences. The history of their home country is always featured in the lyrics and those are always rendered in their vernacular language. We see that the new line-up, introduced to us by band leader Cris J.S. Frederiksen on the former album, fortunately remained the same.

The third album of Svartsot has the Black Death as common theme, better known as the plague, mainly occurring in the Dark Ages. The pandemic terror also had Denmark in its grip from 1350 on and caused true elimination of the population in Europe. Well, that’s a heavy subject, compared to their hymns about drinking, women and fighting; the topics of the two previous albums. Thus ‘Maledictus Eris’ (‘Cursed Thou Shall Be’) happens to have a darker style and medieval influences are more prominent in the songs. Probably we find ourselves on a medieval market place in times of peace and health in ‘Staden…’, until the devastating illness is spread very fast among the people. As a contemporary pied piper of Hamelin, Hans-Jorgen Martinus Hansen tacks about the songs with his cheerful flutes, while guitars (mixed in the front) constantly play folkloristic melodies. There are no big changes to announce, although vocalist Thor Bager adds a few blackish screams in addition to his low-pitched (sometimes too monotonous) growls. These were absent on the previous album.

After the mid-paced ‘Gud Giv Det Varer Ved!’ they accelerate properly during the fast ‘Dodedansen’, but most of the tracks hold on to medium tempo pacers with storytelling growls. The simple ‘Farsoten Kom’ will do well in a live situation with its inciting ‘hey ho!’ chants, but the best tracks can be find halfway the record. Svartsot uses bagpipes for the first time and this is most beautiful in ‘Holdt Net Af En Tjørn’, while mandolin only leaps to the eye in ‘Kunsten At Dø’. ‘Den Forgængelige Tro’ is a highlight with loads of medieval instruments, a great melody line and an exciting middle part with guitars and drums. However, real strong melodies are missing in some of the songs, but the melancholic ‘Spigrene’ with clean vocals of live guitarist Uffe Dons Petersen prove that they can reach a lot with a bit of variegation. Of course, Svartsot writes songs with playing them live as purpose, mainly focused on catchy, fetching compositions, but breaking through this pattern of expectations may be a tip for the next album.


Nederlands:

We leerden het Deense Svartsot kennen als een vrolijke bende op het debuut album ’Ravnenes Saga’ en diens opvolger ‘Mulmets Viser’. De mannen mixten brutale, maar melodieuze metal met Scandinavische folk en middeleeuwse invloeden. De geschiedenis van hun eigen land staat centraal in de teksten en deze worden dan ook in het Deens vertolkt. We stellen vast dat de nieuwe bezetting die leider Cris J.S. Frederiksen ons presenteerde op het voorgaande album, gelukkig heeft stand gehouden.

Het derde album van Svartsot heeft als thema de Zwarte Dood, beter bekend als de pest uit de Middeleeuwen. De pandemie kreeg vanaf 1350 ook Denemarken in haar greep en richtte in heel Europa een ware uitroeiing aan. Dat is wat anders dan drank, vrouwen en vechten waar de heren op de twee vorige albums over verhaalden. ‘Maledictus Eris’ (‘Cursed Thou Shall Be’) is dan ook donkerder van stijl en de middeleeuwse klanken komen wat meer op de voorgrond. Zo bevinden we ons in ‘Staden…’ wellicht op een openbare markt waar alles nog peis en vree is tot de verwoestende ziekte in snel tempo toeslaat. Als een hedendaagse rattenvanger van Hamelen laveert Hans-Jørgen Martinus Hansen doorheen de songs met zijn vrolijk fluitspel, terwijl de vooraan in de mix geplaatste gitaren onvermoeibaar folkloristische melodieën spuien. Er is dus niet veel veranderd, al gebruikt zanger Thor Bager naast zijn lage (en soms te eentonige) grom ook wat luttele screams. Dit was op het vorige album niet het geval.

Na het mediumtempo ‘Gud Giv Det Varer Ved!’ steekt men even een tandje bij in het snelle ‘Dødedansen’, maar de meeste tracks hanteren een gematigde snelheid met verhalende grom. Het simpele ‘Farsoten Kom’ zal het met zijn opzwepend ‘hey ho!’ wel goed doen live, maar de beste tracks bevinden zich halverwege. Voor het eerst gebruikt Svartsot doedelzak en dat wordt het mooiste toegepast in ‘Holdt Net Af En Tjørn’, terwijl mandoline enkel opvalt in ‘Kunsten At Dø’. ‘Den Forgængelige Tro’ is een hoogtepunt met vele middeleeuwse instrumenten, een knappe melodielijn en een spannend tussenstuk met gitaren en drums. Sterke melodieën, daar ontbreekt het in sommige songs wel eens aan, maar het weemoedige ‘Spigrene’ met cleane zang van live-gitarist Uffe Dons Petersen toont aan dat men met wat variatie heel wat kan bereiken. Natuurlijk schrijft Svartsot met het oog op live concerten vooral aanstekelijke songs, maar het verwachtingspatroon wat meer doorbreken is een tip voor het volgende album.


Tracklist:

Staden… (0:48)
Gud Giv Det Varer Ved! (4:26)
Dødedansen (4:59)
Farsoten Kom (4:32)
Holdt Net Af En Tjørn (4:26)
Den Forgængelige Tro (4:46)
Om Jeg Lever Kveg (3:22)
Kunsten At Dø (5:04)
Den Nidske Gud (4:49)
Spigrene (4:13)
Og Landet Ligger Så Øde Hen (4:46)

Musicians:

Thor Bager: vocals
Cris J.S. Frederiksen: guitars, mandolin, backing vocals
James Atkin: bass, backing vocals, lyrics English
Hans Jorgen Martinus Hansen: whistles, Swedish bagpipes, backing vocals
Danni Lyse Jelsgaard: drums
Lasse Lammert: additional guitars, producer
Uffe Dons Petersen: guest vocals and live guitarist




Geplaatst door Vera op donderdag 08 september 2011 - 18:07:44
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
TEMPEL: Tempel
Refreshing mix of hardcore vox & melodic hardrock...
01. CD reviews 2019
RHAPSODY OF FIRE: The Eighth Mountain
Staropoli on the helm in this Rhapsody...
01. CD reviews 2019
WHEEL: Moving Backwards
Amazing band for Soen and Opeth lovers!
01. CD reviews 2019
ABYSSIC: High The Memory
For funeral doom fans...
01. CD reviews 2019
IMPERIA: Flames Of Eternity
High quality gothic metal...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org