13141516171819
20212223242526
2728293031

zondag 11 september 2011
The Black Angels - Night Beat - 013 - Tilburg (NL) - 09/09/2011

Tekst & foto’s: Geert Ryssen

In een afgeladen volle kleine zaal van de 013 heeft een neo-psychedelisch feestje plaats. Het publiek komt duidelijk voor de muziek want van flowerpower mode is duidelijk weinig sprake; de jeugd van tegenwoordig kleedt zich anders: modieus, netjes, fris, en de meisjes stijlvol sexy… De muziek van voorprogramma NIGHT BEAT is meteen een schot in de roos. Het in hippiekleren gehulde en van afro-kapsels voorziene trio weet duidelijk waar ze mee bezig zijn en doen me meermaals denken aan de vroege Jefferson Airplane wanneer Marty Balin de vocalen voor zijn rekening nam. Deze jonge Texanen putten hun inspiratie uit lang vervlogen tijden waarin groepen als de 13th Floor Elevators, de prille Kinks en anderen furore maakten en voor de nodige opwinding zorgden in de bruisende jaren zestig waarin de nieuwe jeugdcultuur tot volle wasdom kwam. Muzikaal zijn ze prima en de overgave waarmee ze hun muziek brengen doet hen het niveau van een nostalgische band ver overstijgen. Nostalgie? Daar kan geen sprake van zijn! Deze gasten waren nog niet geboren in de topjaren van de psychedelische rock, de vraag is zelfs hoe bewust hun ouders dat hebben meegemaakt. We spreken hier toch over een periode van meer dan veertig jaar geleden!

Hetzelfde geldt voor hoofdact THE BLACK ANGELS. Met vijf en een boel elektronica op het podium brengen ze muziek die klinkt als een goed getrokken bouillon van oude Pink Floyd (met Syd Barret), een vleugje Velvet Underground, Hawkwind en de melancholische blues van The Doors. Gedurende ruim anderhalf uur houden ze het publiek in de ban met vakkundige vertolkingen van songs die staan verspreid op hun drie lp’s en enkele singles en ep’s (ja, deze jongens doen het op vinyl!).

Met een hele batterij vintage gitaren (Rickenbacker, Fender Jaguar, vioolbas, enz…), een oerwoud aan elektronische vervormingpedalen, twee keyboards, een frêle jonge dame achter de drums en perfect samenspel zijn ze ook boeiend om naar te kijken. Muzikaal wordt er net iets teveel uit hetzelfde vaatje getapt om het voor mij gedurende de hele set spannend te houden, maar daar heeft publiek duidelijk geen last van.

Geplaatst door Vera op zondag 11 september 2011 - 23:48:32

[ ]
[ ]