dinsdag 04 oktober 2011
REDEMPTION: This Mortal Coil

Release: 2011-09-29
Style: progressive metal
Playing Time: 1h 12m 17s
Cat. N°: IOM CD

Vlak voor Redemption de oceaan overstak voor een Europese tournee met de Italiaanse progressieve metal band Kingcrow, verscheen hun vijfde studioalbum ‘This Mortal Coil’. We werden al danig omver geblazen door voorganger ‘Snowfall On Judgement Day’ (2009); maar dit vijfde studioalbum gaat nog een stapje verder. De muziek van Redemption is altijd behoorlijk ‘heavy’ geweest voor progressieve metal (iets wat we dit weekend nog konden vaststellen tijdens hun wervelend concert op ProgPower). Dit is echter een logische vaststelling, daar bandleider Nick van Dyk opgegroeid is met Bay Area thrash metal en NWOBHM. Pas later steeg zijn interesse in bands als Kansas, Rush en Genesis, tot hij dit tenslotte perfect gecombineerd zag in de muziek van zijn landgenoten Dream Theater.

‘This Mortal Coil’ is een donker album. Dat mag niemand verbazen omdat dit album tekstueel teruggrijpt op het gevecht dat Nick de voorbije drie jaren geleverd heeft om de bij hem geconstateerde bloedkanker te overwinnen. Het universele thema over onze sterfelijkheid zal natuurlijk iedereen aanspreken en Fates Warning zanger Ray Alder graaft diep in zijn veelzijdig stembereik om alle emoties te vertolken. Hij doet dit op een lagere, donkerdere wijze dan bij Fates Warning en schittert meer dan ooit in de elf nieuwe tracks. Naast van Dyk’s excellent gitaar en toetsenspel, kookt dit album over van de technische hoogstandjes van gitarist Bernie Versailles, bassist Sean Andrews en drummer Chris Quirarte. Ga ervoor zitten en volg de teksten, dan pas komt deze brok muziek van vijf kwartier volledig tot haar recht.

De onmiskenbare kracht in songs als ‘Path Of The Whirlwind’ en ‘Blink Of An Eye’ kent progressieve accenten, terwijl menig gitaar- en keyboards solo met elkaar in duel gaan. ‘No Tickets For The Funeral’ heeft ondanks zijn lugubere titel een aanstekelijk ritme. ‘Dreams From The Pit’ kent tijdens zijn negen minuten lengte ook kalme, verhalend gezongen passages. Mooie, atmosferische intermezzo’s waar klassieke piano en basloopjes de aandacht trekken. ‘Noonday Devil’ gaat er terug in volle sterkte tegenaan met scheurend gitaarwerk. Met ‘Let It Rain’ komt er een soort wending. Deze semi-ballade is erg mooi en zet het pianospel enige malen in het zonnetje, al blijft de basis beheerst door diffuse gitaren. Van nu af vinden we meer kalme passages op het album en lijkt de storm gaan liggen. Dat levert vocale hoogstandjes op (ook prachtige meerstemmige stukken) in ‘Perfect’. Het vlotte ‘Begin Again’ getuigt van een zeker optimisme, maar het geladen gezongen, meermaals fatalistisch klinkende ‘Stronger Than Death’ blijft één van onze favoriete momenten. ‘Departure Of The Pale Horse’ wendt het gevaar af en biedt ons in tien minuten nog eens een perfecte blauwdruk van Redemption: er zijn momenten van ingetogen reflectie, passages van uitgelaten vreugde en bovenal een knaller van een afsluiter voor dit magnifieke ‘This Mortal Coil’.

1. Path Of The Whirlwind (5:26)
2. Blink Of An Eye (5:57)
3. No Tickets To The Funeral (6:26)