Release: 2011-10-31
Style: eighties heavy metal
Label: Steamhammer / www.spv.de / www.pettingzoo.nl
Country: USA, New York City
Playing Time: 53:07
Cat. N°: SPV309872 CD

Begin jaren tachtig beleefde het Amerikaanse Riot haar grote doorbraak met het derde studioalbum ‘Fire Down Under’. Dit succes kon echter weinig bestendigd worden en in 1984 ging de band uit elkaar. Enkel gitarist Mark Reale heeft alle stormen in deze band doorstaan, goede en slechte tijden, immense successen en perioden in mineur. In 1988 kwam hij terug met een nieuwe bezetting waarmee men o.a. ‘Thundersteel’ (1988) en ‘The Privilege Of Power’ (1990) opnam. Deze jaren waren terug succesvol, terwijl er later een periode aanbrak met Mike DiMeo als zanger. Hij zou zes albums te horen zijn, ook nog op hun voorgaande wapenfeit ‘Army Of One’, al verscheen dit album pas toen DiMeo de band al had verlaten. De meer bluesgerichte vocalen hadden ook een verzachtende invloed op de stijl van die zes albums.

Sinds 2009 werd er terug opgetreden, o.a. in Japan en op Sweden Rock. Nu heeft Reale terug de bezetting van 1988 om zich heen geschaard, al zou met name zanger Tony Moore wel eens tegengesputterd hebben na twintig jaar afwezigheid in de muziekscène. Maar goed, ‘Immortal Soul’ is een geslaagd volgend album, waarop men graag verwijst naar de heavy sound (van de jaren tachtig) van ‘Thundersteel’ en ‘The Privilege Of Power’. Zo heavy komt dat tegenwoordig echter niet meer over: we horen een gedreven band met veel Iron Maiden invloeden en prima twin gitaarwerk van Mark Reale en trouwe maat Mike Flyntz. Omdat zij decennia ervaring hebben in samen spelen, klinkt dit natuurlijk lekker smeuïg.

Laat ons voorop stellen dat het album veelbelovend begint, maar daarna kan men het niet altijd waarmaken. Dit is misschien ook wel een euvel van de jaren tachtig, althans toch van veel vinyl die ik in mijn verzameling heb uit die tijd. In ‘Riot’ horen we een triomfantelijke entree, waarna de band gas geeft. Men hoort zelfs enige folkinvloeden in de gitaarmelodieën, al verwijst de basis vooral naar Iron Maiden. Aan klassieke riffs en gitaarsolo’s geen gebrek op deze plaat. Na het snelle ‘Still Your Man’ heeft ‘Crawling’ een weids en episch gevoel, met enig oosters timbre. Enig mysterie straalt uit van dit hoogtepunt van ‘Immortal Soul’. ‘Wings Are For Angels’ en ‘Sins Of The Father’ zijn degelijke rocksongs, zij het nogal standaard. Tony Moore toont dat hij ook een goede stem heeft als hij niet te hoog gaat in het hoekige ‘Fall Before Me’. Een ander sterk nummer is ‘Insanity’. Een degelijk album, maar geen knaller.

Riot (5:06)
Still Your Man (4:19)
Crawling (5:55)