VOODOO JOHNSON: Black Powder Mother Loader (EP)

Release: 2011-10-17
Style: groove-laden metal/grunge
Label: Polarian Records / www.plastichead.com
Country: UK, Birmingham
Playing Time: 20:49

De naam Voodoo Johnson doet ons al likkebaardend uitkijken naar vette groovende rock/metal en we worden op onze wenken bediend. Dit vijftal werd in 2007 opgericht, en bracht eerder twee ep’s en een debuutalbum uit. De titel van dat debuut ’10,000 Horses’ uit 2010 is goed gekozen: hier zit wat paardenkracht achter! De Britse pers haalde de superlatieven boven en na een UK tour met Europe (!) kon men in 2011 reeds als hoofdact toeren in eigen land, terwijl de snoeten van de heren bewonderd konden worden op vier Engelse festivals (waaronder het befaamde Download) de voorbije zomer.

Drie maanden na de release van ’10,000 Horses’, in november 2010, kondigde zanger Kev Dayliss zijn vertrek aan. Men ging koortsachtig op zoek naar een nieuwe zanger en Nik Taylor-Stoakes heeft een machtige strot: warm, emotioneel en met een sensueel ruw timbre. Men trok ook de aandacht (en bewondering) van Diamond Head, vandaar dat Brian Tatler intro en outro van ‘Black Mist Skies’ schreef en er ook nog een gitaarsolo aan toevoegde. Dit nummer werd eerder als single gelanceerd maar sluit ook de nieuwe ep ‘Black Powder Mother Loader’ af.

De ep werd opgenomen in de Outhouse Studios in Reading, met John Mitchell en Ben Humphreys als producers. Man, wat is dit lekker! ‘Dogs Of War’ begint al met supervette riffs. Je zou het een zekere southern feel kunnen toedichten (en dus eerder Amerikaans dan Engels), maar er is ook een stonerrock gevoel. De slepende, trage gitaren in ‘Swear It To The Sun’ klinken sensueel, evenals de slepende, haast lijzige zang. Een beklijvende zin (‘I can’t sleep with the light on’) wordt doorkliefd door een fraaie gitaarsolo. Ook ‘United/Divided’ is zo’n mediumtempo kraker waar je meteen voor valt. Voodoo Johnson lijkt me ook een verregaande invloed uit de grunge periode mee te dragen. Dat komt tot uiting in de prachtige (maar korte) ballad ‘The Garden’ en de hoger genoemde single ‘Black Skies Mist’ waar de geest van Eddie Vedder/Pearl Jam niet veraf is. Een scheurende gitaarsolo maakt het plaatje compleet. Dit is topkwaliteit en ik hoop dat ze vlug een tweede album uitbrengen, nu dan met hun uitstekende nieuwe vocalist!

Dog Of War (4:20)
Swear It To The Sun (4:36)
United/Divided (4:09)