ENDLESS CYCLE: Into The Opaque...

Release: 2011-11-26
Style: progressive death metal
Label: eigen beheer/self-released / www.hardlifepromotion.nl
Country: Nederland, Terneuzen
Playing Time: 58:03

Uit Terneuzen (Nederland) bereikt ons het veelbelovende debuut van een band die in 2005 opgericht werd door vier eigenzinnige muzikanten. Endless Cycle is de naam en ze tappen op een wervelende manier uit verschillende vaatjes: death metal (ruwe grunts), thrash metal (strak gitaarwerk), progressieve metal (complexe instrumentale hoogstandjes), enige mellow weemoed (cleane zang) of de progrock uit de jaren zeventig… je kan het zo gek niet bedenken of het passeert allemaal op het (voorlopig) in eigen beheer uitgebrachte ‘Into The Opaque…’. De titel is dan weer een verwijzing naar de algemene duistere sfeer die de muziek etaleert.

In het verleden bracht Endless Cycle de ep ‘Endless Cycle’ (2007) uit en wat live ervaring betreft zit het ook wel snor. Men toerde met Van Katoen en Intwine (Rock Around The Bridge), ging een weekend op pad met de Engelse doomeminenties van The Prophecy en trad aan op het Musketeer Of Death fest. Begin 2011 werd de Zeeuwse finale van de Metal Battle gewonnen, resulterend in een tweede plaats op nationaal niveau. Kortom, men weet van aanpakken en nu men een tweede gitarist gevonden heeft (speelt de leads, Chris van Geel) is men er helemaal klaar voor. Op dit album is hij echter nog niet te horen.

Progressieve death metal is een beste omschrijving van de acht complexe en veelal lange composities. Daarbij is er een puike wisselwerking tussen de grunts en schreeuwerige vocalen van Boris van der Weij en de omfloerste, cleane zang van gitarist Maarten D’Haese. Deze laatste duikt slechts nu en dan op om de heftigheid een beetje te sublimeren. Daardoor, en mede door de sound van de strakke riffs, doet de band wel een beetje aan Opeth denken, maar qua zang delen ze ook hun aanpak met het Belgische Thurisaz. Maar… dit is een debuut en daarom viel het wel op dat de cleane zang aan het begin van ‘Opaque Portrait’ nog voor verbetering vatbaar is. Een erg sterk punt voor deze heren zijn de gitaarsolo’s: de ene keer verfraaien ze hun songs met huilende, weemoedige solo’s, dan weer gaan ze er vurig tegenaan, maar telkens zijn dit mooie momenten. Het album vraagt wel meerdere draaibeurten, want de muzikale capriolen zijn niet altijd te volgen, het nerveuze ‘Driven By Greed’ blijft in deze optiek een mindere track voor me. Daar staat tegenover dat Endless Cycle in lange nummers als ‘Blueprint (Aquaphobia)’ en ‘Opaque Portrait’ toch weet te boeien. Dat geldt zeker voor het afsluitende ‘Pride’ dat met vlag en wimpel slaagt als meest aangrijpende song van dit album. Het vangt kalm aan met gevoelige gitaarsolo’s en cleane zang, er is een beklijvend gesproken passage door drummer Elmer Sonnevijlle, het heftige stuk is meeslepend en de opbouw is gewoon perfect. Wanneer Endless Cycle hier in de toekomst een voorbeeld aan neemt worden ze een topband. Dat neemt niet weg dat dit debuut al ruim de moeite waard is om een kijkje te nemen op www.endlesscycle.nl en ‘Into The Opaque…’ aan te schaffen.

Creation Of Nothing (5:40)
Released (5:14)
Blueprint (Aquaphobia) (8:05)