ELDRITCH: Gaia's Legacy

Release: 2011-09-25
Style: progressive power metal
Country: Italy, Toscany
Playing Time: 57:09
Cat. N°: SC 209-2

Eldritch behoort samen met DGM, Empyrios en Astra tot mijn favoriete bands uit Italië. Deze veteranen uit het prachtige Toscanië zijn al heel wat jaartjes bezig (sinds 1991) en na het overzichtelijke live album ‘Livequake’ (2008) is men toe aan het achtste studioalbum, getiteld ‘Gaia’s Legacy’. De ware opvolger van ‘Blackenday’ uit 2007 dus. Zanger Terence Holler en gitarist Eugene Simone blijven de harde kern van de band. Maar liefst drie jaar heeft Holler zich verdiept in het thema van de opwarming der aarde, daarbij gefascineerd door de meeslepende documentaire ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore. Je merkt dat hij zich met hart en ziel betrokken voelt bij de zaak, maar ook al is een belerende toon bij dit onderwerp soms moeilijk te vermijden, het wordt gebracht met een nieuw staaltje kunnen van deze progressieve metal band met Fates Warning als oorspronkelijk inspiratiebron.

Muzikaal gaat het zestal – met nieuwe tweede gitarist Rudj Ginanneschi en toetsenist Gabriele Caselli – een beetje terug naar hun technische prog roots, stevig hakkend met enige thrash metal invloeden en daarbij geholpen door de moderne invloed van toetsenist Caselli. Ook al horen we veel virtuoos vertoon (Dream Theater moet toch ook een invloed zijn, niet?) op ‘Gaia’s Legacy’, toch heeft de band het talent om het heel toegankelijk te houden. Daar zijn aanstekelijke refreinen en pakkende kernzinnen goed voor. Dit alles vormt een smakelijk geheel waarbij men turbulente ADHD momenten laat overvloeien in lijzige beschouwingen. Daar kunnen we niet genoeg van krijgen, indien gedaan op deze verrukkelijke wijze.

‘Gaia’s Anger’ verwijst met een sampler van de Amerikaanse president naar de orkaan Katrina, maar in ‘Deviation’ neemt Eldritch ons zelf mee in een wervelwind aan klanken. Het is drukke progressieve power metal met neoklassieke, klaterende solo’s op gitaar en keyboards welke ons doen duizelen in ‘Our Land’ (grijpt je meteen bij het nekvel) en ‘Vortex Of Disasters’, maar we moeten er meteen bij vermelden dat de zang het allemaal heel beklijvend houdt. Die zang is trager – en zelfs lijzig soms – om ons bij de les te houden tussen het overweldigende vertoon van instrumentale virtuositeit. Dat bewijst het weemoedige ‘Mother Earth’ waar men alle jokers op sentiment zet. Mocht dit te zoetig worden voor je, spot niet met Eldritch, want ze herstellen zich meteen in het knallende ‘Everything’s Burning’ met krabbelende riffs en een amalgaam aan klanken dat het midden houden tussen thrash en progressieve metal. Toch is de zang verleidelijk catchy. Een slepende gitaarsolo vormt het begin van Thinning Out’ waarin mits vele wendingen aangetoond wordt dat het fenomeen ‘global warming’ vele levens begint te eisen. Bob Katsionis (Firewind en solo) kwam nog even langs in de studio tijdens ‘Like A Child’, terwijl veelvuldige samples telkens het begin van een nieuwe song aankondigen. Wij kunnen ‘Gaia’s Legacy’ dan ook aanraden aan elke progressieve metal fan die houdt van enig technisch vertoon, maar de refreinen wilt meebrullen. Zij kunnen zelfs nog even een traan wegpinken bij het misschien melige, maar o zo overtuigende ‘Thirst In Our Hands’ vooraleer oorspronkelijke invloed Fates Warning geëerd wordt door ‘Through Different Eyes’ te coveren. Na enige beluisteringen wordt ‘Gaia’s Legacy’ een knaller, een bewogen album van een ervaren band. Na de opnamen in een studio in Pisa, ontfermde de bekende Göran Finnberg (Opeth, In Flames, Evergrey, Dark Tranquillity) zich over de mastering in Zweden en dit is geen loze toevoeging! Trouwens, wanneer ik luister naar ‘Thirst In Our Hands’ verwondert het me dat Eldritch nog geen muzikale bijdrage leverde aan het Rezophonic project. Misschien gebeurt dat nog wel.

Gaia’s Anger (1:00)
Deviation (4:40)
Our Land (4:47)