donderdag 29 december 2011
AIRBAG: All Rights Removed

Release: 2011-10-17
Style: symphonic rock / prog
Country: Norway, Oslo
Playing Time: 50:03

Pink Floyd maakt helaas al een poosje geen nieuwe albums meer, maar dit was de geknipte opvolger voor ‘Wish You Were Here’ geweest. Het is alsof je naar een versie van vijftig minuten van ‘Shine On You Crazy Diamond’ luistert. Eens te meer wordt bewezen dat Pink Floyd een band is die iedereen overtreft (in zijn beste momenten dan). Wat is dit prachtig! Er zijn ook echo’s van Porcupine Tree en Anathema, maar waar denk je dat Danny Cavanagh en Steven Wilson de mosterd gehaald hebben om zelf een, uiteindelijk eigenzinnige, carrière uit te bouwen?

Wij hebben de neiging te blokletteren: “De nieuwe Pink Floyd komt uit Oslo, Noorwegen!”, maar dat zou deze vijf muzikanten een beetje tekort doen. Zij klinken immers niet klakkeloos zoals het grote voorbeeld. Alhoewel… Met nieuwe drummer Henrik Fossum brengt Airbag zijn tweede album ‘All Rights Removed’ uit; de opvolger van debuut ‘Identity’. Over de nieuwe worp zou een donkerdere atmosfeer hangen en de songs zijn langer. De rode draad in de teksten is de destructieve invloed van de samenleving op het individu en de, zoals je raadt, negatieve gevolgen daarvan.

Alles klinkt weemoedig, maar ook vredig, echter met de nodige spanningsbogen. Wat Airbag tekent is de manier van zingen van Asle Tostrup – nu eens verhalend, dan weer dromerig, maar altijd beklijvend – en de door merg en been gaande gitaarsolo’s van Bjørn Riis, volledig in de stijl van David Gilmour. Telkens hij invalt lopen de rillingen over je rug! Luister maar naar die uitbarsting in ‘White Walls’, maar zo zijn er legio. De songs vloeien ongemerkt in elkaar over, dit vormt één atmosferische trip. Zo vangt ‘Never Coming Home’ aan met zwevende toetsen en een stukje solozang dat recht naar het hart grijpt, om dan weer negen minuten te betoveren door ingehouden momenten vooraleer voluit te gaan in exquise gitaarwerk, soms huilend, soms scheurend. Het is alsof je telkens wacht op iets groots. Het mooie is dat dit ook komt, kijk maar hoe een vet orgel daarin mee gaat tijdens die solo. Het instrumentale ‘Light Them All Up’ – met drie minuten de kortste track – bezorgde me tranen in de ogen. Het is alsof de planeten langzaam aan je voorbij trekken. Ik vernam dat dit nummer opgedragen is aan de slachtoffers van de aanslag in Oslo, vandaar de kille sampler ertussen. Het maakt de weg vrij voor een afronding in stijl. ‘Homesick I – III’ duurt zeventien minuten en bestaat uit drie delen. Het is wel grappig dat deel één als single uitgebracht is. Dit is weer helemaal Pink Floyd, sommige stukken dreigen zelfs naar plagiaat te gaan. Maar de wisselwerking tussen beschouwende zang, serene momenten en dramatische uitvallen – met vooral veel instrumentale stukken – is subliem. Wat een plaat! Nu Anathema te vocaal geworden is en Porcupine Tree al eens kil durft te klinken is dit een absolute must voor iedereen die ook maar iets heeft met Pink Floyd of majestueuze composities!

This is amazing Pink Floydish, isn't it? Buy this album and support these Norwegian guys!

All Rights Removed (8:59)
White Walls (5:19)