Release: 2012-01-23
Style: symphonic black metal
Website:
Country: US
Playing Time: 55:18
Cat. N°: Candle 282 CD

Zeggen dat Abigail Williams werkt aan zijn muzikale ontwikkeling is een understatement. Kon ik het vorige album ‘In The Absence Of Light’ nog zeker op waarde schatten, dan neemt ‘Becoming’ een vlucht naar het oneindige. Bandleider Ken Sorceron en zijn maat, lead gitarist Ian Jekelis hebben zichzelf overtroffen! Wie hen omringt is moeilijk te volgen, maar de opererende live band zou uit vijf muzikanten bestaan, terwijl dit album opgenomen is met (teruggekeerde) drummer Zach Gibson en bassist Griffin Wotawa. U leest het onderaan, maar het doet er in feite allemaal niet toe, want wat we horen is een klankenpallet om je met gesloten ogen te laten meevoeren naar een ander bewustzijn.

Abigail Williams heeft het geluid weids open getrokken naar de schemerzone waarin bands als Wolves In The Throne Room en Altar Of Plagues zich ook bevinden. Het kan geen toeval zijn dat bassist Bryan O’Sullivan (ex-Altar Of Plagues) toegetreden is tot de band. Een eerste feit dat we moeten vermelden is dat de songs aanzienlijk langer zijn dan vroeger. Opener ‘Ascension Sickness’ neemt elf minuten van je leven af, maar biedt soelaas met introverte kosmische klanken die aanzwellen tot zwartgeblakerd gekrijs met veel melodieuze gitaaromzwervingen. Een experimentele fase vangt aan met tergend trage gitaarnoten, waarbij een eenzame grom zich uitstrekt in een trage cadans van betoverende klanken. Horen we daar een viool? Die gaan we nog horen!

De grimmigheid van ‘In The Absence Of Light’ heeft plaats gemaakt voor enige verhevenheid. ‘Radiance’ is duister en even traag als doom metal, verrijkt met sierlijke solootjes op de achtergrond om dan uit te monden in semi-chaos. Acht minuten ‘Elestial’ biedt ons nog meer enigmatisch friemelen tussen contemplatie en woeste uitbarstingen. Een waar meesterwerk is het tien minuten durende ‘Infinite Fields Of Mind’ dat je geest zal bevrijden van aardse kommer door zijn hoorspel van lillende leads. Na een tokkelende gitaarintro is de uitval ongemeen woest, maar de tragere passage met uitwaaierende klanken zalft ons. Een beperkte versnelling is aanwezig, maar wij hebben vooral een gevoel van diepzeeduiken of opstijgen naar… naar ‘Three Days Of Darkness’ want dat is erg ruimtelijk en het zou me niet verwonderen dat dit gaat over de wereld op het punt van het omwisselen van de polen. Mijn fantasie kan me natuurlijk nu ook parten gaan spelen hehe. En dan hebben we het ultieme prachtstuk van dit album nog niet gehad. Zeventien minuten en half lang en opgesmukt door een onbekende violist/cellist. Kunst is de naam. Drums klieven de ravissante vioolklanken in twee, de band valt in en na vier minuten zitten we in een verscheurend black metal universum. We weten dat dit slechts tijdelijk is en zoals een koude douche even doorbijten is; maar uiteindelijk een helende werking heeft. Volg gewoon de betoverende meanders in dit nummer dat laveert tussen de strelende vioolstrijkjes en ultra bitsige black metal structuren. Dan kan er niets mis gaan en misschien heb je dan wel je uiteindelijke muzikale bestemming gevonden…

Ascension Sickness (11:11)
Radiance (5:33)
Elestial (8:12)