SOEN: Cognitive

Release: 2012-02-13
Style: eclectic/progressive/alternative
Country: Sweden
Playing Time: 48:35
Cat. N°: SPI422CD

Nadat we jullie op de hoogte gebracht hebben van de geboorte van Soen via het interview op deze site is het nu tijd om een blik te werpen op dit debuut, genaamd ‘Cognitive’, van de nieuwe band van ex-Opeth drummer Martin Lopez. Toen hij na aanslepende gezondheidsperikelen zijn vertrek in Opeth aankondigde in mei 2006 lieten wij hem node gaan. Het werd stil rond de sympathieke percussionist, maar deze maand hebben we een aantal opmerkelijke nieuwkomers te melden bij het aanbreken van het jaar 2012. Onder hen Soen, zonder twijfel dé ontdekking van de maand voor ondergetekende. Lopez is terug en hoe!

Hij ging een muzikaal verbond aan met bassist Steve DiGiorgio (Sadus, Testament, Death en Iced Earth staan allen op diens c.v.) en rekruteerde de nobele onbekenden Joe Ekelöf als zanger en Kim Platbarzdis als gitarist. Het is een pact dat ons een superieure hybride tussen Tool en Opeth oplevert. Je zou dit tevens een geraffineerde mengvorm tussen intelligentsia en instinct kunnen noemen, want dat is toch waar beide eerder vernoemde bands voor staan. Ekelöf is als zanger een ware openbaring. Meteen van bij ‘Fraktal’ hebben de pontificale gezangen ons in een ferme wurggreep. En ‘Fraccions’ lijkt griezelig veel op een Tool-compositie: die afgekapte, ietwat verheven zang, de dynamiek tussen strakke gitaren en ritmes, het klinkt bekend in de oren maar is fris en bevlogen.

Het is opvallend dat Lopez in verschillende songs wat experimenteert met ongewone percussie, zeker een geslaagde toevoeging. Maar er zit ook een flinke portie weemoed in de muziek, met zanglijnen waarvan specifieke oneliners meteen in je hoofd gebeiteld zitten. Soen komt geregeld wat krachtiger en heftiger uit de hoek, zodat songs als het prachtige ‘Canvas’ (zeven minuten kracht en power; een vage flirt met postrock) en het in zompige riffs gedrenkte ‘Slithering’ met een wervelende kracht op je inbeuken. Toch houden de muzikanten van een minimalistische aanpak: nergens leunt men op overdaad of bombast. De zang is zelfs uitgesproken sterk aanwezig op ‘Cognitive’ en dat over heel de lijn, terwijl atmosfeer en emotie centraal staan. Zou het dan toch ‘thinking man’s metal’ zijn, zoals ze met een knipoog zelf aankondigen? Wij weten alvast dat dit een verslavende brok muziek is waar we nog ontelbare keren van gaan genieten. Het jaar is nog bijzonder pril, maar hier hebben we al één van de beloftes voor de toekomst in huis!

Fraktal (1:11)
Fraccions (4:56)
Delenda (4:31)