12131415161718
19202122232425
262728293031
dinsdag 14 februari 2012
BATTLE BEAST: Finse band brengt ode aan echte metal!

Interview met gitarist Anton Kabanen door Walter in Februari 2012

Battle Beast uit Helsinki brengt onvervalste pure heavy metal met songs die de jaren tachtig laten herleven doch zonder de sound klakkeloos te kopiëren. Het keyboard in hun nummers zorgt voor een frisse toets en de dubbele gitaarbezetting voorziet het album van sprankelende melodieën. Blikvanger van de band is Nitte Valo, de zangeres zingt vol overgave en beschikt over een ruwe strot die hoog kan uithalen. Wij hadden een gesprek met oprichter gitarist/componist Anton Kabanen die vol passie over zijn band praat.

Battle Beast werd opgericht in 2008, waar hebben jullie elkaar leren kennen?
‘We hebben al een lange geschiedenis achter de rug. Juuso, de andere gitarist, Pyry de drummer en ik waren schoolvrienden. Wij maakten al samen muziek voor er sprake was van de band. In 2008 kwamen zangeres Nitte en bassist Eero erbij en een jaar later vervoegde Janne de toetsenist de gelederen. Het officiële begin van Battle Beast was in 2008 want voor Janne er bij was hadden we nog een andere keyboardspeler.’

Wanneer kreeg jij de muziekmicrobe te pakken?
‘Dat was al op zeer jonge leeftijd. Ik kreeg mijn eerste gitaar op zesjarige leeftijd, pas op mijn dertiende begon ik gitaarspelen echt serieus te nemen en die passie voor de muziek is tot op heden gebleven. Ik heb nog op de muziekschool gezeten tot aan mijn legerdienst en heb nadien nog pop –en jazzconservatorium gevolgd. Ondanks dat jazz niet mijn ding was heb ik geen spijt dat ik die richting gevolgd heb. Metal kwam helaas niet aan bod op de muziekschool maar anderzijds is het misschien beter zo dat heavy-metal een beetje in de underground blijft zitten.’

En toen vond je je weg binnen de metalscène…
‘Dat klopt, ik was er al vroeg bij toen ik naar hardrock luisterde. In de lagere school was ik in de ban van Saxon, Motörhead en Deep Purple. Ik kreeg een warm gevoel bij het beluisteren van hun muziek en in het bijzonder van de gitaarriffs. Wanneer ik een jaar of vijftien was, kwamen daar nog W.A.S.P., Judas Priest en Manowar bij. Ik houd vooral van bands waarin er hoog gezongen wordt en waarbij gebruik gemaakt wordt van krachtig en solide gitaarspel.’

Hoe liggen de taakverdelingen binnen Battle Beast?
‘Dat is zeer simpel, ik schrijf alle nummers en teksten en werk alles thuis uit tot in de details. Wanneer een song klaar is, laat ik hem horen aan de band en dan beginnen we te repeteren. Iedereen voelt zich comfortabel met deze manier van werken, het is allemaal heel duidelijk voor iedereen. Als ik een nummer voorstel aan de band mogen de andere bandleden uiteraard hun mening ventileren maar negenennegentig procent van wat er opgenomen wordt is afkomstig van mijn hand. We repeteren ongeveer één keer per week en dat is een situatie waar de andere bandleden zich comfortabel in voelen. Ik schrijf niet enkel songs voor een album, ik componeer elke dag, ik hoef niet veel moeite te doen om aan nummers te werken, aan inspiratie ontbreekt het me niet. De teksten vormen het moeilijkste onderdeel van het creatieve proces, daar zit ik al eens mee te worstelen. De inspiratie voor de teksten haal ik vooral uit sciencefiction-romans, -films en -series. Wanneer ik een idee heb en niet thuis ben, noteer ik het in een boekje of spreek ik het idee in op mijn GSM.’

Zaken uitproberen, het worstelen met ideeën, kortom het componeren, hoe gaat dat in zijn werk?
‘Geef me een keyboard en ik krijg er wel een melodie uit of ik jam op mijn gitaar tot er iets moois ontstaat. Meestal schrijf ik gewoon muziek neer die in mijn hoofd zit, het zijn melodieën die ik in gedachten hoor. De meeste muziek componeer ik zonder een instrument, ik schrijf gewoon mijn gedachten op. Ik kan noten lezen maar schrijf alles op in tablatuur, dat werkt het beste voor mij.’

‘Steel’ is een zeer goed metalalbum waarop klassieke invloeden van de jaren tachtig goed hoorbaar zijn. De aandacht trekken jullie met zangeres Nitte - ik dacht dat het een zanger was - maar ik hoorde pas dat het een zangeres was tijdens de ballade ‘Savage And Saint’. Haar krachtige vocalen geven veel mannen het nakijken. Haar stem combineert het melodische van Andi Deris (Helloween) en de kracht van Udo Dirkschneider (ex-Accept, U.D.O.).
‘Dat is de grootste verrassing voor vele luisteraars en journalisten, Nitte heeft al veel mensen in verwarring gebracht. En inderdaad met de ballade wordt alles duidelijk en komt even haar gevoelige kant aan de oppervlakte. Wat je referentiepunten betreft, kan ik je wel volgen maar toch sla je de plank mis. De momenten waarop je Udo hoort, ben ik het die de backingvocalen voor mijn rekening neem. Het klinkt misschien een beetje verwarrend maar alles wordt duidelijk als je ons live aan het werk ziet.’

‘The Band Of The Hawk’, ‘Cyberspace’ en ‘Justice And Metal’ zijn krachtige, gebalde en stevige beukers, de laatst vernoemde is een kort nummer, een beetje in de trant van ‘Fast As A Shark’ (Accept, nvdr.).
‘Bedankt, ik beschouw dit als een compliment. Aan dat nummer hangt een verhaal vast: toen ik de tekst schreef had ik Joe DeMaio van Manowar in gedachten. Ik koester de muziek van Manowar en heb veel respect voor Joe, hij vormt voor mij een grote inspiratiebron. De eerste strofe draag ik aan hem op en de tweede - waarin verwezen wordt naar The Metal Gods - is mijn ode aan Judas Priest. De songs op dit album refereren naar mijn grote voorbeelden: Judas Priest, Black Sabbath, W.A.S.P. en Manowar. Ik heb getracht om een eerlijk album te produceren zonder klakkeloos mijn voorbeelden te kopiëren. In dit songmateriaal heb ik volledig mijn gevoel gelegd en schemeren mijn roots door. Het is niet dat ik met Battle Beast jaren tachtig of traditioneel probeer te klinken, het is pure zelfexpressie. ‘Steel’ is geen retro album, we maken enkel gebruik van de elementen uit die sterke metal jaren. Onze nummers zijn eenvoudig en complexloos, ik houd niet van ingewikkelde progressieve elementen waar veel bands nu mee afkomen.’

In Finland wonnen jullie de W:O:A wedstrijd, vertel daar eens over.
‘Wij hebben vorig jaar meegedaan onder druk van enkele fans en vrienden, via facebook riepen ze op dat we ons moesten inschrijven voor die wedstrijd. Ik dacht: ‘ach ja, waarom wagen we niet onze kans’. Uiteindelijk wonnen we tot onze verbazing de competitie en mochten we spelen op Wacken. Dat was een geweldige belevenis voor ons en we hebben ons daar geweldig geamuseerd.’

Jullie hebben al getoerd met Blaze Bayley en in 2012 doet Battle Beast de support van Nightwish, dat is andere koek.
‘Dat wordt onze grootste uitdaging tot dusver, we kijken er naar uit om met hen de baan op te gaan. Onze ambities reiken ver, dus het schrikt ons niet af om voor een groot publiek te spelen. We gaan ons uiterste best doen om een goede show neer te zetten en zullen ons voor honderd en tien procent inzetten. Ik vind Nightwish een geweldige band en houd enorm van hun songs, Tuomas Holopainen is een fantastische componist. Hij creëert geweldige melodieën, of het nu harde of zachte songs zijn, ze klinken goed.’

We houden jullie in de gaten in Vorst!

Aangemeld door Walter Maes

Geplaatst door Vera op dinsdag 14 februari 2012 - 15:32:58