MOLLO/MARTIN: The Third Cage

Release: 2012-01-20
Style: classic hardrock
Country: Italy/UK
Playing Time: 49:57
Cat. N°: FR CD 539

Muziekliefhebbers met al wat kilometers op de teller en een liefde voor stevige klassieke hardrock met episch timbre, zullen zich vast nog de twee albums herinneren die de Italiaanse muzikant/producer Dario Mollo uitbracht rond de eeuwwisseling onder de naam ‘The Cage’ (1999) en ‘The Cage 2’ (2002). De fantastische stem van ex-Black Sabbath zanger Tony Martin gaf deze albums een speciale magie. En dat is eens te meer het geval bij ‘The Third Cage’. Mollo bood Martin wederom een aantal tracks aan die hem op het lijf geschreven zijn, zodat het heerlijk is om te luisteren naar de nieuwe tien tracks vol spetterend gitaarwerk.

Nu we op onze honger blijven zitten wat betreft nieuw werk van Black Sabbath is dit één van die albums die soelaas kunnen bieden, net als het onlangs besproken ‘Jerusalem’ van Astral Doors. Mollo/Martin heeft toch wel meer een rock dan een metal sound. Daar heb ik geen enkel bezwaar tegen, maar toch geniet ik vooral van de episch geladen songs. Men gaat bijvoorbeeld van start met een vinnige rocker. ‘Wicked World’ (bekijk ook de video) heeft strak riffwerk met fraaie gitaarornamenten, maar het grotere gebaar komt pas aan bod in het opzwepende ‘Cirque Du Freak’. Moderne, zwevende synthesizers vormen een mooie achtergrond bij de zinderende (Black Sabbath) riffs. Ook ‘Oh My Soul’ bezorgt me kippenvel. Mediumtempo met beschouwende zang: prachtig!

Heel het album kent een gesmaakte afwisseling tussen meer rechttoe rechtaan rocksongs zoals ‘One Of The Few’, ‘Wardance’ en het energieke ‘Blind Fury’ en tracks waarin men wat dieper gaat. Het zwaardere ‘Still In Love With You’ is daar dan weer een mooi voorbeeld van. ‘Can’t Stay Here’ had dan ook weer uitgevoerd kunnen worden door Glenn Hughes, een grote meneer uit de Deep Purple stal waar Mollo ook al mee samengewerkt heeft (Voodoo Hill). Meer recentelijk toerde Dario Mollo trouwens ook met Graham Bonnett (ex-Rainbow-zanger) en diens band Electric Zoo en werkte hij mee aan een album van het alternatieve Noize Machine. Hier kruipt hij echter perfect in de huid van songleverancier voor de geweldige stem van Tony Martin. Luister maar eens terug naar ‘Headless Cross’ van Black Sabbath, waar Martin achter de microfoon stond. In het stuwende, vlotte ‘Don’t Know What It Is About You’ knipoogt men naar AOR en beide protagonisten tonen nog eens op gevoelige wijze hun talenten in de afsluitende, bloedmooie ballade ‘Violet Moon’. Ook de clip voor ‘Wicked World’ vindt men op dit schijfje. Een aanrader voor classic rock fans!

Wicked World (4:28)
Cirque Du Freak (4:12)
Oh My Soul (5:01)