LILLIAN AXE: XI - The Days Before Tomorrow

Release: 2012-01-27
Style: heavy metal / hardrock
Country: US, New Orleans
Playing Time: 50:56
Cat. N°: AFM CD 401-2

Dit klinkt helemaal anders dan ik verwacht had. Beter en aparter. Lillian Axe is namelijk niet echt een heavy metal band, maar eerder hardrock. De songs, geschreven door enig overblijvend lid uit de beginperiode gitarist Steve Blaze, hebben iets zwevends en verheven, een spiritueel gevoel dat niet alleen aanwezig is in de beschouwende teksten, maar ook te merken in de eerlijke sensitiviteit der vloeiende gitaarsolo’s welke in elk nummer aanwezig zijn en vooral in de zang van nieuwe zanger Brian Jones. Al bij al moest ik dikwijls denken aan het laatste album van While Heaven Wept ‘Fear Of Infinity’, daar is de sound mee te vergelijken.

Lillian Axe maakte naam in de jaren tachtig, maar na vier albums viel in 1995 het doek. In 1999 volgt de reünie. Sinds dan is de Amerikaanse bands steeds actief gebleven in de studio en live. In 2009 brachten ze nog ‘Sad Days On Planet Earth’ uit op het nieuwe Blistering Records label, maar zanger Derrick Lefevre is er nu niet meer bij. Eerst zou hij vervangen worden door Ronny Munroe, maar na vier maanden stapte hij al op. Maar Brian Jones heeft een prachtige stem, ik mis oudgediende Ron Taylor helemaal niet. Ik hou namelijk van zijn rustige, bedaarde stijl van zingen. Hij onderscheidt zich van de vele schreeuwerige metalzangers, maar weet zich uitstekend stand te houden tussen de dynamische riffs en het scheurende gitaarwerk in hardere songs als opener ‘Babylon’, het pittige ‘Take The Bullet’ of het vurig rockende ‘Lava On My Tongue’. De band komt echter ook meermaals wat gevoeliger uit de hoek. Dat begint al in het tweede nummer ‘Death Comes Tomorrow’. Zang met piano raakt hier oprecht de gevoelige snaar. De vette gitaarsound in ‘Gather Up The Snow’ klinkt een beetje vintage, maar organisch. Misschien komt dit door de productie van Sylvia Massy, gewend om te werken met niet-metal artiesten zoals Prince, Tool, Johnny Cash, Sevendust en Red Hot Chili Peppers.

De heel epische, plechtige zang is prachtig in ‘The Great Divide’, met zijn zes minuten lengte een knaller met een grootse uitval na een begin met zwevende synthesizers en tokkelende gitaren. We tellen ook twee pure ballads. ‘Bow Your Head’ grijpt naar de keel door zijn doorleefde zang en gitaarsolo, al klinkt het refrein eh… Amerikaans zoet. Dat euvel blijft achterwege in de afsluiter ‘My Apologies’. Een verrassend goede plaat van deze band uit New Orleans die in 2010 bijgezet werden in de Louisiana Music Hall of Fame. Zoiets krijg je niet gedaan met slappe kost!

Babylon (5:41)
Death Comes Tomorrow (5:50)
Gather Up The Snow (4:55)