CORROSION OF CONFORMITY: Corrosion Of Conformity

Release: 2012-02-27
Style: metal / punk / Southern rock
Country: USA, Raleigh, North Carolina
Playing Time: 43:26
Cat. N°: CANDLE 353 CD

Corrosion Of Conformity stal mijn hart in de jaren negentig met albums als ‘Deliverance’ (1994), ‘Wiseblood’ (1996) en ‘America’s Volume Dealer (2000). De zogenaamde Southern metal periode inderdaad, al kon ik voorganger ‘Blind’ (1991) ook nog waarderen. De band heeft een tijdje een rustpauze genomen en Pepper Keenan heeft het nog altijd te druk met Down, maar op Graspop 2011 wou ik hun concert zeker niet missen. Het was een beetje teleurstellend, omdat de band terugging naar die eerste jaren, waarbij Southern invloeden nog niet zo prominent waren en Pepper Keenan nog niet in de band zat. Ik was dus benieuwd wat nieuw werk van het trio zonder Keenan zou geven.

Het zelfgenaamde ‘Corrosion Of Conformity’ is het eerste studioalbum sinds jaren (sinds 2005 om precies te zijn, de opvolger van ‘In The Arms Of God’). De band is nog steeds van plan om terug te keren als viertal met Keenan als zanger, maar brengt nu alvast een album uit als trio. Dat is ook meer geijkt op materiaal van hun twee eerste albums ‘Animosity’ (1985) en ‘Technocracy’ (1987), hun ronkende punk/rock ’n roll periode aldus.

De heropstanding van Corrosion Of Conformity heeft veel gemeen met de tweede jeugd van Kyuss (Lives). Terwijl het trio de songs van de twee eerste albums terug inoefende, werden zij bevangen door een vlaag van inspiratie. Daar vloeiden nieuwe songs uit de pen. We herinneren ons dat een Europese tournee niet kon doorgaan omdat de orkaan Katrina lelijk huisgehouden had in New Orleans, waarna Keenan en sessiedrummer Stanton Moore eerst orde op zaken moesten stellen in hun bezittingen. Keenan trad vlak daarna terug in de ring als boegbeeld bij Down en vandaar dat COC verder ging als oertrio.

Dat doen ze met flair op dit zelfgenaamde nieuwe album. Ook de fans die pas begeesterd werden toen de heren een fikse dosis Southern rock in hun muziek injecteerden, zullen toch enig soelaas vinden in dit nieuwe werkje. Neem alleen al opener ‘Psychic Vampire’ met zijn zompige riffs, mediumtempo en vette gitaarsolo’s. Het is een feest aan herkenning, ook in het wat langere ‘River Of Stone’ waar onderwater basklanken leiden tot verrukkelijke solo’s. Zang is hier lijzig en geheimzinnig, al moeten we voor de rest van het album wel opmerken dat de zang vrij oppervlakkig is en het charisma van Keenan mist. Toch heeft de band ‘Pepper in de reet’, getuige het punky Motörhead pleidooi ‘Leeches’, de rockende single ‘Your Tomorrow’ en het vuig rockende ‘What We Become’ als uitlaatklep voor heel wat woede. Daarbij vergeet men niet ook wat bekende elementen voor latere fans in te lassen, dat merken we in het instrumentale ‘El Lamento De Las Cabras’ of het naar Black Sabbath en Saint Vitus knipogende doomepos ‘The Doom’. Kan een titel meer zeggen? Soms heb je een gevoel dat hier een stonerrock band aan het werk is (‘Newness’), soms wordt je op het verkeerde been gezet. Puik album, al heeft het niet de betovering van de hoogtijdagen.

Psychic Vampire (4:36)
River Of Stone (6:10)
Leeches (2:15)