LLVME: Yia De Nuesu

Release: 2012-03-26
Style: folkish doom metal
Country: Spain
Playing Time: 50:37
Cat. N°: echo079

Goed nieuws, want op dit tweede studioalbum vertoont Llvme een degelijke vooruitgang ten opzichte van de eersteling ‘Fogeira De Sueños’. Enkele maanden na de release verlieten drie leden de band en resterend initiatiefnemer Nandu S. Prieto werkte met nieuwe zanger Eric Montejo aan het materiaal voor ‘Yia De Nuesu’. Live wordt dit duo versterkt door Huevo (bas) en David (drums); maar gelukkig is er ook nog de gastbijdrage van violist Marco Aurelio.

Llvme kiest voor een eigenwijze mix van extreme, maar melodieuze metal met veel slepende doom invloeden, maar ook voor naar black neigende passages of een eclectisch folkmoment draaien ze hun hand niet om. Deze veelheid aan stijlen is echter veel vloeiender samengebracht dan eerder, terwijl de songs ook directe zeggingskracht hebben. Neem bijvoorbeeld de toegankelijkheid van een op oosterse melodieën gestoelde ‘Helmantica’ of het doomepos ‘Vertonia’ waar grunts en black metalachtige schreeuwerige zang boeiend afgewisseld worden en een atmosferisch stuk naar een spetterende gitaarsolo leidt. Het is echter opener ‘1188-1230’ waarin men in een poging om alle invloeden te verenigen bewijst van alle markten thuis te zijn: heldere akoestische gitaren, ruwe zang, sierlijke gitaarsolo’s, weemoedige vioolpartijen en een snuifje vrouwenzang vormen toch een coherent geheel. Overdreven pathos in de zang is gelukkig verdwenen en één en ander klinkt minder geforceerd. Nieuwe zanger Eric heeft een lekkere grunt, waardoor de naam Moonspell meermaals als referentie kan aangehaald worden (‘Yia Fatu A Tierra’).

Meerdere korte, instrumentale intermezzo’s vormen een melancholieke break tussen de hardere songs, veelal met Keltische toets door het gebruik van de inheemse doedelzak, een instrument dat in meerdere songs een extra toevoegt. ‘Vaqueirada’l Baitse’ is dan weer een etnisch zanglied, op uitdrukkelijke wijze vertolkt door één van de drie gastzangeressen. Elk nummer heeft zijn eigen timbre, zodat afwisseling troef is, maar ook een brede smaak vereist wil je dit kunnen smaken. Toch slaagt men er in om het geheel vrij heavy te houden. Bovendien etaleert onze protagonist een eigenzinnigheid die we waarderen. Daarom is ‘Yia De Nuesu’ niet zomaar een folkgerichte metalplaat, maar een album met een persoonlijke stempel van deze Spaanse band, temeer daar alle teksten in het dialect van de streek Léon zijn.

1188-1230 (5:03)
Helmantica (4:19)
Vettonia (6:03)