Release: 2012-05-28
Style: groove-laden US metal
Label: Steamhammer / www.spv.de / www.pettingzoo.nl
MySpace:
Playing Time: 46:27
Cat. N°: SPV 36312 CD

Ooit – in 1994 op ‘Far Beyond Driven’ – coverde Pantera het nummer ‘Planet Caravan’ van Black Sabbath. De toenmalige psychedelische videoclip toonde gewassen die oprezen vanuit een vruchtbare grond, als zaten we in een tijdmachine om de natuur gade te slaan. Het zaad dat toen geplant is, is nu werkelijk tot volle wasdom gekomen en dit manifesteert zich in een samenwerking tussen drummer Vinny Appice (ex-Black Sabbath, Heaven & Hell, Dio) en bassist Rex Brown (ex-Pantera, Down). De nieuwe band, Kill Devil Hill genaamd, wordt gecompleteerd door de schier onbekenden Mark Savon op gitaar en zanger Dewey Bragg, maar zij leveren een verbluffende prestatie en we kunnen hen allerminst als underdogs van deze supergroep betitelen, getuige het superieure gitaarwerk en de passionele zang.

Dit album slaat een brug tussen heden en verleden. Als jaren negentig metal liefhebber zal je de zang van Bragg weten te waarderen: rauw als Pantera, gevleugeld als Sabbath’s zangers of doorleefd als Alice In Chains en Soundgarden. Het komt allemaal voorbij in songs als het door laaggestemde gitaren beheerste ‘War Machine’ waarbij we even aan die andere recente supergroep Adrenaline Mob moeten denken. Daar zat de gebalde energie ook meteen in het eerste nummer, want dit debuut krijgt een voornamelijk mediumtempo en sfeervol vervolg. Drums worden aangezet door slide gitaar in het lijzig gezongen ‘Hangman’, waarbij we ons begin jaren negentig weer in de hoogtijdagen van grunge bevinden. Soundgarden met een wah wah solo. Dit album weet echter zeker te begeesteren door zijn stomende, groovende rock met southern sausje, alsof – inderdaad - alle bands van de bekende instrumentalisten een stukje van de puzzel invullen. ‘Gates Of Hell’ sluipt zelfs je gehoorgang binnen op tergend trage wijze, met de zang zwevend boven de zware riffs. Een geladenheid die we op sommige momenten ook bij Sabbath aantroffen. Verfraaid door een gevoelige gitaarsolo waar we steeds voor te vinden zijn. Hoeven we nog verder uit te wijden over zompige tracks als ‘Rise From The Shadows’, de stevige rock van ‘We’re All Gonna Die’ of het logge ‘Strange’ met spetterend gitaarwerk? Neen, intussen heeft Kill Devil Hill ons hart al veroverd en zijn de semi-ballad ‘Time & Time Again’ en het ruimtelijke semi-akoestische ‘Mysterious Ways’ slechts momenten van heerlijke reflectie om ons in uptempo songs als ‘Old Man’ en afsluiter ‘Revenge’ nog eens even te laten headbangen.

Dit door Warren Riker (Down, COC, Santana) geproduceerde debuut openbaart een veelbelovend nieuw conglomeraat. En de heren menen het, want in april 2011 stonden zij voor het eerst op een podium samen, gevolgd door een vijf weken durende tournee in de VS. In september wordt de oversteek naar Europa gewaagd. Samen met het Noorse Audrey Horne is dit een concertreeks die je zeker moet bezoeken. 30/09/2012 in de Melkweg in Amsterdam mag je in uw agenda schrijven.

War Machine (3:07)
Hangman (3:19)
Voodoo Doll (3:52)