vrijdag 13 juli 2012
EWIGHEIM: Bereue Nichts

Release: 2012-05-25
Style: dark gothic metal
Playing Time: 51:42
Cat. N°: MAS-CD 0772

Ewigheim is één van die Duitse projecten van Eisregen/The Vision Bleak leden dat lang in een winterslaap verkeerd heeft. Zij brachten eerder twee albums uit en het laatste wapenfeit ‘Heimwege’ dateert alweer uit 2004. Met de drukke agenda van alle muzikanten hadden we niet meteen een derde album verwacht, maar toch is dat er gekomen. We gaan meteen voorop stellen dat ‘Bereue Nichts’ vooral een gothicgericht album is dat op de Duitse markt hogere ogen zal gooien dan in het buitenland. Maar… buiten Rammstein is dat wel zo met elke band die in het Duits zingt.

Wie afgaat op de stijl van de andere bands van de leden – Empyrium, The Vision Bleak, Eisregen – is eraan voor de moeite. Ewigheim is altijd een dark electro/gothic band geweest met een donker timbre en gelukkig niet al te veel nadruk op het electro element. Het is alleen maar logisch dat andere projecten dienen om een andere zijde van de artiest te belichten en geen doorslagje van de hoofdacts hoeven te zijn. Aan dat criterium voldoet Ewigheim zeker. Bij Legacy in Duitsland haalden ze al de voorpagina en het album heeft overal de nodige aandacht gekregen. Alleen blijven de Lage Landen weer achter. Tijd om daar iets aan te doen!

Voor gothic fanaten en bezoekers van Wave Gotik Treffen, maar ook voor wie van vlotte gothic à la Deathstars houdt of zich graag onderdompelt in een zekere geheimzinnigheid is ‘Bereue Nichts’ namelijk wel een gave schijf. De bedachtzame, licht dramatische Duitse zang met minimalistische begeleiding van toetsen in opener ‘Heimkehr / Bereue Nichts’ klinkt best fraai, wanneer gitaren later invallen wordt het zelfs aanstekelijk. Vlotte songs vinden we wel meer op dit album, zoals het uptempo ‘Staub’, het stompende ‘Morgenrot’ en het met new wave toetsen en gesproken zinnen dooraderde ‘Dürrer Man’ dat voorafgaande aan dit album als extended single op de markt gebracht werd. De duistere zijde van het illustere trio kan zegevieren in het doomy ‘Stahl Trifft Kopf’ en het lange ‘Der Letzten Mensch’ dat een bijzonder episch, weids gevoel oproept. Beide songs zijn veruit onze favorieten, al is het door piano beheerste ‘Schatten’ (met gevoelige, verhalende zang en zware riffs aangezet met orkestratie) en het cabareteske ‘Was Bleibt’ zeker ook niet mis. Het is niet meteen een segment van Schwadorf’s activiteiten waar ik het meest voor warm loop, maar er zitten genoeg fraaie momenten in om van een boeiend zijstapje te spreken. Naast zijn trouw productiewerk voor de band in zijn Studio E, trad Schwadorf nu voor het eerst als permanent lid toe tot de band en speelde hij alle gitaarleads in. Toch fijn dat een avontuur dat in 2000 begon nu alsnog een vervolg krijgt…

Heimkehr / Bereue Nichts (5:20)
Staub (3:09)
Stahl Trifft Kopf (6:22)