EREB ALTOR: Gastrike

Release: 2012-06-29
Style: Viking black metal
Country: Sweden, Gävle
Playing Time: 45:08
Cat. N°: NPR 432

Elk album onbevangen en objectief tegemoet treden is een schier onmogelijke taak als journalist. Je hebt immers de onvermijdelijke bagage wat een band in het verleden gepresteerd heeft. In het geval van Ereb Altor – het zijproject van twee muzikanten uit het Zweedse doomcollectief Isole – verwachten we ons dan aan een heerlijke portie zweverige, hoogverheven hymnen die gewag maken van de rijke Scandinavische traditie. Niet dus. Tekstueel zit het nog wel snor, maar muzikaal hebben Mats (componist, alle instrumenten, behalve een nieuwe drummer) en zanger Ragnar gekozen voor een zo goed als totale omwenteling na ‘The End’. Dat is even wennen.

Weg zijn de vloeiende gitaarsolo’s, de serene cleane vocalen zijn vervangen door grimmige black metalfurie en de productie (nochtans gemastered door Thomas Plec in The Panic Room-studio) kiest eveneens het ‘old school’ pad. Ook wij moesten even slikken – zelfs al dragen we het black metalgenre een warm hart toe - en konden slechts na meerdere beluisteringen een degelijk oordeel vormen. Wat is dit? Wel, was dit een beginnende band op Indie Recordings, dan haalden we enige lof boven. Nu het Ereb Altor betreft blijft het een beetje teleurstellend. We denken spontaan: ‘Dat ze maar vlug terug keren naar hun epische doomhymnen.’

Geen enkele compositie wist me op het puntje van mijn stoel te brengen. Tussen alle heftigheid is nog wel enige epiek en koorzang te ontwaren en luttele doominvloeden zijn te merken wanneer men plots het tempo terugschroeft. Het mooiste voorbeeld daarvan is het lange ‘The Mistress Of Wisdom’ of het kalme stuk in het in de Zweedse taal gezongen ‘’I Djupet Så Svart’ waar tokkelende gitaren en beklijvend gesproken fragmenten toch nog voor enige magie zorgen. Meestal hebben de op de achtergrond gemixte cleane koren echter te weinig impact. Dat is spijtig. Waar Ereb Altor heer en meester is in groteske doomepossen, laten ze slechts een middelmatige indruk na wanneer ze eens ferm willen rocken en dat is een gemiste kans. Met pijn in het hart moeten we besluiten: schoenmaker, blijf bij je leest. Volgens de heren is Bathory nog steeds een grote invloed, maar dan wel de ruwe beginperiode van Quorthon. In die optiek zijn ze geslaagd.

The Gathering Of Witches (5:39)
Dance Of Darkness (6:19)
Dispellation (6:41)