BLACK MAJESTY: Stargazer

Release: 2012-07-20
Style: melodic power metal
Country: Australia, Melbourne
Playing Time: 48:55
Cat. N°: LMP 1207-132 CD

Al jarenlang kunnen we erop vertrouwen dat Black Majesty degelijke power metal albums uit brengt. Voorganger 'In Your Honour’ beviel me gevoelsmatig wat minder, al kon ik moeilijk mijn vinger op de zere plek leggen. Een beetje teveel Helloween met Roland Grapow als mixer misschien? In ieder geval stond de in Slovakije residerende ex-Helloween en huidig Masterplan gitarist ook nu in voor de mix en de drumopnamen. De rest van de instrumenten en zang werd in Australië opgenomen, want Black Majesty komt uit Melbourne.

‘Stargazer’ – het vijfde studioalbum van dit viertal met losvaste bassist – is terug een schot in de roos. Je merkt dit al bij de spetterende opener ‘Falling’. Een vlot begin, geladen zang van John Cavaliere, eerst in de trant van Geoff Tate, later voluit als de Australische Bruce Dickinson. Ja, beste lezers, Iron Maiden, Helloween en Dio blijven de sterkste invloeden van deze band, maar wanneer je de schitterende gitaarsolo’s van Janevski en Mohamed hoort, dit alles met een licht epische inslag, dan ben je gegarandeerd verkocht als power metal fan. Het stevige ‘Lost Horizon’ en het snelle, dynamische ‘Voice Of Change’ geven ons humeur nog een boost. Let op dat atmosferische stukje met vervormde stem in ‘Killing Hand’ waarna een gevoelige, mooie gitaarsolo volgt. Het dient gezegd dat John één van die zangers is die nergens cheesy of zwakjes klinkt. Ook pocht hij niet ten koste van alles met zijn bereik, al hoeft de man zich daar heus niet voor te schamen en heerst hij in lage en hogere regionen.

Elke song is aanstekelijk met vurig gitaarwerk, maar ook wanneer de aanstekers boven gehaald mogen worden, klinkt men overtuigend. Het trage begin van ‘Symphony Of Death’, met piano en zang, is erg weemoedig en hoog gezongen, maar dan gaat men er in galop vandoor om af te ronden met een supersnelle gitaarsolo. Die galop heerst ook in het epische ‘Stargazer’, het langste en ook één van de sterkste songs van dit album. Prachtige instrumentale passages waarbij met op een strakke basis naar hartenlust soleert. Officieel is dit de hekkensluiter, maar – afhankelijk van verschillende gebieden – is er nog een bonus track. Voor de Europese markt is dit het semi-akoestische ‘Shine’ dat wederom de gevoelige kant van de band toont op een breekbare, meeslepende manier. Knap werk, verpakt in het artwork van Dirk Illing die ook al artwork aan de Scorpions leverde.

Falling (4:44)
Lost Horizon (4:33)
Voice Of Change (4:32)