Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon



1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
zondag 23 september 2012
NE OBLIVISCARIS: Portal Of I



Release: 2012-06-11
Style: Intense progressive extreme metal
Label: Code666 / www.auralmusic.com
Website: www.neobliviscaris.com
MySpace: www.myspace.com/neobliviscaris
Country: Australia, Melbourne
Playing Time: 1h 11m 58s
Cat. N°: code073
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9,5/10


English:


Nederlands:

De impact van dit album valt te vergelijken met ‘Back To Times Of Splendor’ van Disillusion destijds in 2004. Kortom: een debuut dat je van je sokken blaast. Een meesterwerk! Zoveel te ontdekken, maar toch al meteen beklijvend genoeg om van in het begin de weg open te laten naar verslaving aan deze volumineuze brok intense muziek, maar liefst 72 minuten lang. Dit weekend stond dan ook in het teken van ‘Portal Of I’, een debuut van de Australische band Ne Obliviscaris waarop de heftigheid van black/death metal op superieure wijze afgewisseld wordt met akoestische en klassieke intermezzo’s. Akoestische gitaren en viool nemen hier over van de Opethiaanse dissonante riffs met bulderende grunts van lyricus Xenoyr. Violist Tim Charles heeft naast zijn dramatische virtuositeit op viool ook nog een heel mooie cleane stem als contrast met de ruwe zang van Xenoyr.

Het realiseren van dit overweldigende debuut is niet over één nacht ijs gegaan, maar was een jarenlang proces van vallen en opstaan. Ne Obliviscaris (Latijns voor ‘laat ons nooit vergeten’) ontstond reeds in 2003 en besteedde vanaf 2006 zijn tijd met live uitvoeringen van het geschreven materiaal. In 2008 was de zeskoppige band compleet toen lead gitarist Benjamin Baret vanuit Frankrijk naar Australië verhuisde. Dat ging twee jaar goed, maar de Australische immigratiedienst is berucht voor zijn onverzettelijkheid en illustreerde dit natuurlijk weer eens bij een verkeerd persoon, namelijk een onschuldige muzikant. Dertien maanden strijd, petities, 3000 handtekeningen verzamelen in 60 landen… alles werd aangewend om Benjamin het land binnen te krijgen om zijn muzikale taak verder te laten zetten. De band bleef hem al die tijd steunen en weigerde naar buiten te treden zonder hun flamboyante gitarist. Dat is nog eens loyaliteit en gelukkig kreeg Benjamin in oktober 2011 toestemming om in Australië te leven en werken.

Naast dit kruidige verhaal is het natuurlijk de muziek die alle aandacht trekt en het meeste indruk maakt. Het is een krachtig amalgaam van ruwere metalvormen (death/black) met progressieve virtuositeit die zich uit in een technisch hoogstaande benadering. Klassieke muziek slingert zich er doorheen met het prachtige vioolspel. Maar ook summiere flirts met art rock, jazz (het voor de rest uitermate ruwe ‘Of The Leper Butterflies’) en flamenco (zuiderse ritmes geflankeerd door viool in ‘And Plague Flowers The Kaleidoscope’) voegen een extra toe aan de rijk geschakeerde muziek. Elk nummer beschrijven met al zijn wendingen zou leiden tot een boekwerk in plaats van een cd bespreking, dus beperk ik met tot enkelingen, ook al is elke compositie een differentiële hoogstaande belevenis. Als voorbeeld neem ik opener ‘Tapestry Of The Starless Abstract’ en sluitstuk ‘Of Petrichor Weaves Black Noise’. De opener (twaalf minuten lengte) vangt heavy aan in pure (epische) black metal furie. Toch zijn er ook al echo’s van cleane zang en lagere grunts, terwijl melodieuze leads de stuwende ritmes doorweven. Na vier minuten is er plots een akoestisch fragment, tokkelende gitaren en zwevende viool: zeer mooi. Op minuut zeven vallen de energieke, strakke riffs (beetje Opeth achtig) terug in, waarna solo’s, ruwe black zang, progressieve vlugge gitaarsolo’s en ten slotte ook cleane vocalen een dynamisch geheel vormen. Het laatste nummer (elf minuten) kent wederom contrasterende heftigheid en serene kalmte. Hoogtepunt daarbij is de verstilde passage met akoestische gitaren, pontificale verheven cleane zang en koorzang met viool. Deze apotheose bezorgt me kippenvel, maar dat geldt uiteindelijk voor heel het album dat je als gehele trip op je moet laten inwerken. Ik heb mijn nieuwkomer van het jaar! Een prestatie op hoogstaand niveau en een delicatesse voor de meer geoefende luisteraar.

Referenties: bands met enige gemeenschappelijke kenmerken: Virgin Black, Alarum, Alchemist, Opeth, Agalloch, Disillusion, Thurisaz (B)


Tracklist:

Tapestry Of The Starless Abstract (12:02)
Xenoflux (10:01)
Of The Leper Butterflies (5:55)
Forget Not (12:02)
And Plague Flowers The Kaleidoscope (11:35)
As Icicles Fall (9:27)
Of Petrichor Weaves Black Noise (10:42)

Musicians:

Xenoyr: lead harsh vocals & lyrics
Tim Charles: violin & clean vocals
Benjamin Baret: lead guitars
Matt Klavins: guitars
Brendan ‘Cygnus’ Brown: bass
Nelson Barnes: drums




Geplaatst door Vera op zondag 23 september 2012 - 14:40:34
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2019
LUNAR SHADOW: The Smokeless Fires
Highlight in classic heavy metal with a heart!
01. CD reviews 2019
LEVERAGE: DeterminUs
A very strong comeback!
01. CD reviews 2019
TIM BOWNESS: Flowers At The Scene
Relax in your comfortable couch and enjoy...
01. CD reviews 2019
BLOODBOUND: Rise Of The Dragon Empire
Gives your temper a boost!
01. CD reviews 2019
QUEENSRYCHE: The Verdict
The old glory still rules here...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org