TRIUMPH: Live at Sweden Rock Festival (DVD/CD)

Release: 2012-08-24
Style: hardrock
Country: Canada
Playing Time: CD: 1h 8m 37s / DVD: plus extra’s 1h 34m
Cat. N°: FR CDVD 555

Zo bekend als Rush is Triumph nooit geworden, maar wij herinneren hen wel als één van de eerste en beste Canadese bands waar we ooit kennis mee maakten. De band had niet alleen de nationaliteit gemeen met Rush, maar ook het feit dat zij indrukwekkende gelaagde muziek maakten met slechts drie muzikanten. Jarenlang spraken de bandleden niet met elkaar nadat de split onvermijdelijk leek. Ook nu houdt men vast aan de idee dat er nooit een nieuw album zal komen en dat de live concerten heel sporadisch zullen blijven. In die optiek was het concert dat Triumph op zeven juni 2008 gaf op het Sweden Rock festival legendarisch, want het was zo goed als hun eerste performance na twintig jaar uit de spots verdwenen te zijn.

Het trio wordt bijgestaan door gitarist Dave Dunlop, die oerkracht Rik Emmett op spetterende wijze van repliek dient op zijn instrument. Uiteraard wordt er een ‘best of’ set gespeeld en dat is vooral mooi wanneer men overgaat in het lange ‘Blinding Light Show’, nog steeds één van mijn favorieten. De Joe Walsh cover ‘Rocky Mountain Way’ past ook naadloos tussen de eigen songs. Naast Emmett zingt ook drummer Gil Moore niet onverdienstelijk en bassist Mike Levine, nog steeds ogend als een hippie uit de jaren zeventig, speelt nu en dan toetspartijen. In het publiek merken we menige blik vol nostalgie. Triumph werd opgericht in 1975, maar kende vooral in de jaren tachtig grote successen. Net als Journey toerden ze toen maar weinig – of niet – in Europa. De Amerikaanse markt daarentegen, sloot hen in de armen, met grote successen als gevolg. Hun stijl werd al vlug omschreven als arena rock en was volgens de heren zelf een kruising tussen The Who en Emerson, Lake & Palmer.

Het album verschijnt op dvd, maar ook op cd. Op de dvd vinden we de volgende extra’s: een persconference tijdens Sweden Rock, beelden van achter de schermen en een fotogalerij. De persconferentie komt me heel bekend voor, met journalisten uit heel Europa en een Amerikaan die schrijft voor een Japans medium. Allen mogen zij (lichtelijk nerveus) vragen stellen en de band antwoordt er serieus op, soms met een kwinkslag. Achter de schermen krijgen we enige beelden te zien van de aankomst (in limousine), voorbereiding en het ultieme moment wanneer de show begint. Tot slot nog een vermakelijke, maar niet bijster speciale fotoserie. Mooi aandenken aan een band die voor velen lange tijd onbereikbaar was in Europa!

DVD:

When The Lights Go Down (5:38)
Lay It On The Line (6:52)