Release: 2012-07-20
Style: progressive avant-garde black metal
Label: Lupus Lounge / www.prophecy.cd
Country: UK, Leeds
Playing Time: 1h 2m 39s
Cat. N°: WOLF 050-2

Dit zevenkoppig Victoriaanse gezelschap heerst! Nadat vorige albums ‘The Corpse Of Rebirth’ (2008) en ‘Opportunistic Thieves Of Spring’ (2010) al terug uitgebracht werden bij Prophecy Productions, hebben de zes heren en één dame van Britse afkomst een nieuw album uit en dat is een meesterwerk! Neen, A Forest Of Stars is geen hapklare stuff. Ja, soms moet je doorbijten (vooral vanwege de hysterische zang van Mister Curse). Toch zalft dit derde opus ‘A Shadowplay For Yesterdays’ meer dan het geselt. Bijgevolg kunnen we uiteindelijk de stelling dat dit het meest toegankelijke werkje van deze Engelsen is onderschrijven.

De leden van deze Gentlemen’s Club hebben zich verdiept in een intense thematiek. Dit conceptalbum gaat over een verloren ziel die heen en weer geslingerd wordt tussen een deugdelijk leven of het pad van blasfemische zelfvernietiging. De huidige clerus aan de kaak gesteld dus. Muzikaal verkent A Forest Of Stars seculier nieuwe horizonten. Ik heb me intussen de cd aangeschaft en merk dat ongebruikelijke instrumenten (althans toch in black metal) zoals orgel, fluit, viool, djembe, vibrafoon, tamboerijn, doumbeks, accordeon en zelfs ukelele sporadisch hun opwachting maken. Loopt dit wel goed af? Dat is de hamvraag. Zeker weten, het werkt verslavend omdat je telkens details blijft ontdekken. En zoals gezegd, het geheel is beklijvend genoeg om je verbluft achter te laten.

Een drie minuten lang intro met atmosferische synthesizerklanken en dwingende verteller ‘Directionless Resurrectionist’ wordt verfraaid met een machtige filmische sfeer. Aanvankelijk is ‘Prey Fell Of The Church Fate’ nog ingetogen, maar dan maken we kennis met die bevreemdende, wanhopige zang van Mr. Curse, mogelijk een struikelblok voor velen. Wie doorluistert ontdekt echter de algemene vredige aard van de muziek en ook de verleidelijke stuwkracht. Dit is episch! Met sierlijke vioolintermezzo’s van Katheryne, in een vorig leven nog even het strijkertje in My Dying Bride. Waar ik kippenvel van kreeg was het tien minuten durende ‘A Prophet For A Pound Of Flesh’. Magistrale uitvallen, akoestische gitaren, de creepy stem en het stuwende gitaarwerk leiden naar een moment waarop vrouwelijke en mannelijke folk zang samengaan in een harmonieus geheel. Het stuwende vervolg maakt het plaatje compleet. Voor we het beseffen zitten we met de aarzelende gitaarklanken in de volgende track: ‘The Blight Of God’s Acre’. Pure black metal met bestiale zang bedekt ons hier onder een wolk van toorn. Een chaotische viool draagt bij tot een gevoel van dissonantie. Na vier minuten is er echter een ijzig kalm stuk en via een jazzy sprint verwordt dit wederom tot black metal met krijszang. Dan is het mooi om even op adem te komen tijdens de ruimtelijke, atmosferische synthesizerklanken van ‘Man’s Laughter’ (ja hoor, met een geniepig gek lachje). Een herhaald signaal werkt bevreemdend, maar de toegankelijke gitaarriffs van ‘’The Underside Of Eden’ grossieren in cleane zang, fluit, en een zweempje Pink Floyd. Hier wordt de wanhopige zang recht tegenover vredige zangpartijen gezet. Absoluut subliem!

De video! Dat is een verhaal apart en mijn eerste geleide om dieper te spitten in dit album. Neem dus zeker de tijd om deze kunstige creatie te aanschouwen. Het betreft het nummer ‘Gatherer Of The Pure’, een avant-garde pareltje dat walsritmes, accordeon en proggy stukken met orgel combineert met een wanhopige serenade van onze zanger, terwijl Katheryne op viool hem vervoegt. Videoclip is even opzienbarend als Tool’s ‘Sober’ en doet me er wel wat aan denken. ‘Left Behind As Static’ charmeert door plots vinnige akoestische gitaren met viool, heeft een narratief timbre, maar schuwt niet om ook een hele lading stuwend gitaarwerk in te brengen. Wat een prachtige gitaarsolo trouwens! Onverwacht… om dan de ruimte te laten aan akoestische gitaren en fluit. De twee laatste songs vormen een geheel onder de noemer ‘Corvus Corona’ part één en twee. Onze getormenteerde zanger steekt een hele speech af, maar wordt de mond gesnoerd door orgelklanken die meer en meer hemels worden. De gekte in zijn stem kent even een hoogtepunt in het tweede deel, maar dan worden we onverbloemd verleid door de meeslepende vrouwelijke zang (voorwaar… het is mogelijk!). “I Open My Eyes” neuriën we meteen mee. Wat een wonderlijke plaat, waarbij we de vocale worstelingen voor lief nemen en besluiten dat dit grandioos is! Een album dat je aanschaft om te blijven draaien!

Stand out video clip: http://www.youtube.com/watch?v=7ZrKbecv8qc

Directionless Resurrectionist (3:13)
Prey Fell Of The Church Fate (7:27)