DARKTRIBE: Mysticeti Victoria

Release: 2012-08-24
Style: heavy/power metal
Country: France
Playing Time: 54:03
Cat. N°: MAS CD 0771

Dit is een debuut dat er wezen mag! Vier muzikanten uit het zuiden van Frankrijk (Nice) hebben duidelijk alles op alles gezet om een mooi visitekaartje af te leveren. Zo werd ‘Mysticeti Victoria’ gemixt in Finland door de overbekende Mikko Karmila en gemastered door diens rechterhand Mika Jussila, ook een man die meegewerkt heeft aan ontelbare albums van Sonata Arctica of Amorphis om er maar een paar te noemen. Bij deze power metal met een episch tintje en licht symfonische invloeden gaat het echter om de composities van de band zelf en wat zij te bieden hebben bij de uitvoering ervan.

Het kan het zuiderse temperament zijn, maar Darktribe heeft veel overeenkomsten met tal van Italiaanse bands. Zo is de zang van Anthony Agnello nadrukkelijk aanwezig en doet hij me het ene moment aan Bruce Dickinson denken, dan aan Jon Anderson (no kidding) en later probeert hij Dio te imiteren (daar blijft het bij natuurlijk). Toch vormt ‘Mysticeti Victoria’ een smakelijk geheel en dat hebben we ook te danken aan de overvloed aan neoklassieke gitaarsolo’s die Loïc Manuello uit zijn mouw schudt.

Na de intro met symfonisch allooi weerklinken zware riffs in ‘Taiji’. Weldra schakelt men een versnelling hoger en dit alles wordt krachtig gedragen door de zang. De muziek is vrij druk, maar behoudt gelukkig enige transparantie. Een knappe compositie is ‘Roma XXI’: met een zekere aanstekelijkheid, donker gesproken stukken en zelfs een kortstondig koor tekent dit voor het opzwepende karakter van dit album. Een wandelende baslijn is de voorbode van staccato ritmes en zang met keyboards in ‘Black Meteor’ waarbij we ook weer een waterval aan neoklassieke gitaarsolo’s over ons heen krijgen. Gevoelsmatig gaat het van ijle Yeszang tot de AOR meezingbaarheid van een Journey. Een power metal ballad naar US metal model is er ook. ‘Lightning Guide’ is de naam en de solo is prachtig. Als contrast gaat men er in ‘Lost’ stevig tegenaan. Horen we daar zelfs geen Helloween invloeden? Dat komt vast door het toegankelijke melodietje dat Manuello met flair speelt. Speed metal is hen ook niet vreemd, want al blijft de zang redelijk kalm in ‘Poison Of Life’, de muzikanten laten geen spaander heel. In galop veegt men de vloer aan met de kalmere passage tijdens ‘Eyes Have You’. Wederom heerlijke neoklassieke gitaarsolo’s! Het epische Dio gevoel kreeg ik tijdens ‘Beware The God’, al blijft ook de opmerking dat de zanger soms uit volle borst zingt, maar op zijn tenen moet staan om het gewenste effect te krijgen. Toch is dit een bijzonder verdienstelijke start, zodat we tijdens het laatste nummer ‘Life, Love & Death’ headbangend genieten van de strakke ritmes en uitwaaierende gitaarsolo’s. Men heeft er een flinke portie orkestratie opgeplakt nu en dan, maar het blijft heavy genoeg om uit te kijken naar wat het viertal in de toekomst zal doen.

Genesis (0:50)
Taiji (6:12)
Roma XXI (5:39)