zaterdag 27 oktober 2012
HOODED MENACE: Effigies Of Evil

Release: 2012-09-11
Style: doom/death metal
Country: Finland
Playing Time: 51:22

Zoals tal van doom metal bands bracht Hooded Menace in het verleden vooral veel split cd’s uit, echter ook twee volledige studioalbums: ‘Fulfill The Curse’ (2008) en ‘Never Cross The Dead’ (2010). Het derde album ‘Effigies Of Evil’ is het debuut bij Relapse. Slechts twee muzikanten vormen de kern om zowat vijftig minuten loodzware doom met diepe grunts van bandleider Lasse Pyykkö op de liefhebbers van death/doom metal los te laten.

High On Fire en Cathedral staan daarbij model voor de trage muur van zinderende gitaren die men voor ons optrekt, terwijl Autopsy en Dismember het death metal element aanzwengelt. Tijdens het openingsnummer ‘Vortex Macabre’, dat elf minuten duurt, krijgen we een mooie blauwdruk van de intenties van de Finnen. De wind waait over een verlaten vlakte en epische gitaarklanken komen aanwaaien vanuit andere werelden. Zo lijkt het wel, tot drummer Pekka Koskelo ons bij de haren grijpt en de laaggestemde putgrunt het voortouw neemt. Lange instrumentale passages met een incidentele versnelling creëren een vrij stuwend en boeiend geheel. Je zou het een mix van jaren negentig death en een voorliefde voor doom uit de jaren zeventig kunnen noemen. Wij houden als belangrijkste referentiepunten albums van Unearthly Trance en YOB voor ogen. Deze bands waren immers niet zo extreem als Evoken – dan spreken we over funeral doom – maar minder melodieus dan bijvoorbeeld Mourning Beloveth en The Prophecy welke ook melancholische cleane zang in hun lange composities infiltreren. Hooded Menace voegt soms bevreemdende samples toe om het sinistere karakter van hun muziek te benadrukken. De gitaarsolo’s zijn een beetje weggedrukt in de zompige productie, al daagt de naam Dismember inderdaad even op tijdens de transparante gitaarklanken in ‘Summoned Into Euphoric Madness’. Toegankelijkheid moet je hier natuurlijk niet gaan zoeken, wel een verzameling inertie met de nodige stuwkracht. Een beetje te eenzijdig voor ondergetekende, maar fans van het extremere werk zullen hun gading hier zeker vinden.

Vortex Macabre (10:27)
Effigies Of Evil (5:44)
In The Dead We Dwell (7:50)