donderdag 29 november 2012
GEOFF TATE: Kings & Thieves

Release: 2012-10-29
Style: hard rock / rock
Playing Time: 52:30
Cat. N°: IOM CD

Natuurlijk kennen we Geoff Tate allemaal als de man met de indrukwekkende stem bij Queensryche. Aan dat (lucratieve) avontuur is op 20 juni 2012 officieel een einde gekomen, nadat meerdere aanvaringen en zelfs rechtszaken met de rest van Queensryche de hemel boven de Amerikaanse progressieve metal band vertroebelden. Het is tot op heden niet duidelijk wie de rechtmatige eigenaar van de bandnaam zal worden na een gerechtelijke uitspraak. Tot dan cirkelen er op deze aardbol twee Queensryches rond.

Maar dit doet allemaal weinig ter zake, tenzij dit soloalbum er nooit of later gekomen was uit tijdsgebrek als Geoff nog bij Queensryche zou zingen. Feit is dat Tate tien jaar na een titelloos soloalbum met een tweede soloprestatie op de proppen komt. ‘Kings & Thieves’ is de titel en het is een solide rockalbum waarop Kelly Gray schittert als gitarist. Met deze man zat Geoff ooit al in de band Myth (pre-Queensryche periode) en later zou hij ook Chris DeGarmo een poos vervangen bij de moederband. Diezelfde Kelly hielp bij de opnamen van ‘Kings & Thieves’ en deed ook de mix. We kunnen hem dus de rechterhand van Tate noemen, want zijn solo’s zijn één van de fraaiste componenten van dit album.

De stem van Geoff Tate is nog altijd eentje waar je kippenvel van krijgt. De stuwende, strakke rock die we te horen krijgen in het verhalende ‘She Slipped Away’, ‘Take A Bullet’ en het soulvolle ‘In The Dirt’ haalt nog niet het onderste uit de kan van Tate’s capaciteiten, maar mits het knappe gitaarwerk luisteren ze wel aangenaam weg. Het sluipende ‘Say U Luv It’ is broeierig en uitdagend. In ‘The Way I Roll’ leunt men op dynamische Led Zeppelin achtige riffs. Men vindt er tevens een rijkdom aan samenzang. Ook hier horen we Tate op saxofoon. Smullen wordt het pas met het gepassioneerd gezongen ‘Tomorrow’. Hier komt de smekende Queensryche zang om de hoek kijken. Tekstueel is het album een neerslag van het huidige leven. Zo wordt in ‘Dark Money’ het politieke systeem op de korrel genomen en bekritiseert Tate de grote kloof tussen arm en rijk. In de VS, maar ook in de rest van de wereld. Anderzijds volgt er de wijze les dat je de moed niet mag verliezen en het beste moet maken van je tijd op aarde. Mede door de achtergrondkoortjes heeft ‘These Glory Days’ een gospelgevoel. Dat Tate het meest schittert in gevoelige songs bewijst het met strijkers opgeluisterde ‘Change’ (met prachtige solo!) en het beschouwende ‘Waiting’ waarin onze frontman de saxofoon nogmaals laat schetteren. Wie dit album als Queensryche fan koopt, komt bedrogen uit. Dit is niet de stijl van zijn ex-band en de zanger haalt ook nergens echt fel uit, maar dit is wel een degelijk rockalbum van een eigenzinnige artiest die nu al op tournee is om ‘Kings & Thieves’ kracht bij te zetten.

She Slipped Away (3:37)
Take A Bullet (3:45)
In The Dirt (4:48)