FULLFORCE: Next Level

Release: 2012-10-29
Style: heavy/power metal
Label: Steamhammer / www.spv.de / www.pettingzoo.nl
Country: Sweden
Playing Time: 51:51

Anderhalf jaar geleden maakten we kennis met Fullforce, een nieuwe band waarin bekende namen grote sier maken. Met een verleden (of heden ook) in Cloudscape, Hammerfall, Heed en Yngwie Malmsteen kan men spreken van gerenommeerde muzikanten die het vak kennen. Het debuut ’One’ werd meteen gevolgd door een Europese tournee met Edguy en dat was natuurlijk fijn voor de heren. Zij konden hun waar meteen presenteren aan het juiste publiek en vol goede moed werd meteen aan een opvolger gedacht. Die is veelbetekenend getiteld ‘Next Level’.

Gitarist CJ Grimmark is er inmiddels niet meer bij. Band en gezin combineren werd te moeilijk voor hem. Zanger Mike Andersson kwam op de proppen met Stefan Rosqvist en zo was het vijftal weer voltallig. Het materiaal ligt in dezelfde lijn als het debuut: aanstekelijke power metal in de ene song, een vleugje classic rock met stoere vocalen in andere. Wel ligt ‘Next Level’ wat makkelijker in het gehoor dan zijn voorganger: toetsen en progressieve invloeden zijn verminderd. Opener ‘Broken Dreams’ doet me aanvankelijk zelfs wat aan Black Sabbath (met Dio) denken en dat is al een bank vooruit. En die gitaaraccenten in het verwoestend getitelde ‘Break It, Crack It, Destroy It’… hoor ik daar Amon Amarth? Neen, wees gerust, de band houdt zich aan melodieuze metal, maar weet een aardig groovend amalgaam van riffs en solo’s te creëren in het stampende ‘Back To Life’, het doorleefd verhalend gezongen ‘A Night To Remember’ en het met vurige solo’s gelardeerde ‘Karma’. Een beetje duistere sfeer komt opzetten tijdens ‘Whispers’, terwijl de classic rock van ‘Hate… Love… Drop It’ bijzonder krachtig uit de boxen schalt. ‘Course Of Life’ lijkt me dan weer een knipoog naar de smeuïge hardrock van Deep Purple. Meer momenten van bezinning in de vorm van een ballade op ‘Next Level’: de wens om een tranentrekker in de trant van The Scorpions te schrijven, presenteert Stefan Elmgren en de zijnen ons tijdens ‘Smile At The World’ en de afsluiter ‘Strongest Thing Of All’. Knap gedaan zonder al te melig te worden. Enkel een kleine opmerking over het einde van ‘Karma’ en ‘Visions’: dat kon beter en misschien had men deze songs beter wat ingekort dan te blijven aanhouden. Verder is ‘Next Level’ een waardige opvolger, door de band zelf geproduceerd en opgenomen in de eigen studio, maar gemixt in de Roastinghouse Studios te Malmö door Anders Theo Theander. Zweden boven! Tijd dat we hen hier eens zien spelen…

Broken Dreams (2:44)
Break It, Crack It, Destroy It (3:43)
Back To Life (3:05)