zondag 16 december 2012
MOB RULES: Cannibal Nation

Release: 2012-10-19
Style: melodic progressive power metal
Playing Time: 49:10
Cat. N°: AFM CD 417-2

De albums van Mob Rules zijn altijd van hoge kwaliteit en ook bij ‘Cannibal Nation’ geldt dit van begin tot einde. Er is ditmaal geen lange, epische track, zoals op voorganger ‘Radical Peace’ (2009), maar dat betekent niet dat hun melodieuze power metal met een vleugje progressieve elementen daarom minder ‘weids’ klinkt. Dat is immers het handelsmerk van de in 1994 door zanger Klaus Dirks en gitarist Matthias Mineur opgerichte band. Voor album nummer zeven konden zij rustig de tijd nemen, want vanaf nu werkt men in de pas gebouwde studio van gitarist Sven Lüdke. De band blijft vooral veel optreden in Duitsland, maar in 2011 hadden ze ook de eer om ProgPower in Atlanta (USA) onveilig te maken. Wanneer je de gelimiteerde editie aanschaft, kan je die sfeer proeven in de bonus track ‘Children Of The Flames’ van vorig album.

De titel mag dan enige brutaliteit verraden, dat komt enkel om dat deze song handelt over de wrede daden van de Afrikaanse despoot Bokassa. Want de teksten van Mob Rules blijven geëngageerd en putten uit geschiedenis en wereldse problemen. We zullen er nog tegenkomen, maar laten we even beginnen met het begin. Reeds vanaf opener ‘Close My Eyes’ heb je de neiging mee te neuriën. Knappe riffs, een goede zanger en prachtige solo’s. Met twee gitaristen in de band neemt men de vrijheid om elke song te voorzien van spetterend soleerwerk. Het is dan ook onvoorwaardelijk genieten geblazen tijdens ‘Lost’ en ‘Tele Box Fool’ (kritiek op het huidige mediaklimaat). De single ‘Ice And Fire’ is vrij ingetogen en duurt maar liefst zeven minuten. Miro, bekend van zijn werk voor Avantasia met Sascha Paeth, voegde er atmosferische, orkestrale arrangementen aan toe. Dit nummer is geïnspireerd door de ontvoerde Colombiaanse politica Ingrid Betancourt en bevat zelfs wat folk invloeden in de gitaren. Bekijk de videoclip! Ook de andere songs charmeren door hun episch gevoel en uitstekend gitaarwerk. Een sampler opent ‘Scream For The Sun’, dat terugblikt op de eerste beklimming van de Mount Everest in 1953. Met ‘Sunrise’ eindigt het album vrij beschouwend. Een heerlijke, vrij traditionele plaat die we warm aanbevelen. Nu maar hopen dat de band eens deze kant op komt, want ik heb ze enkel eens gezien op het Magic Circle Festival en dat smaakte naar meer.

Close My Eyes (6:19)
Lost (6:28)
Tele Box Fool (4:18)