donderdag 20 december 2012
TEN: Heresy And Creed

Release: 2012-10-19
Style: classic rock / AOR
Playing Time: 1h 6m 35s
Cat. N°: FR CD 572

Sinds hun comeback album ’Stormwarning’ ben ik Ten terug gaan appreciëren. De band is toen een tweede leven begonnen, waarbij ze zich ook live waar maakten, o.a. tijdens een UK tour en optreden op het Engelse Firefest. Deze band, onder leiding van multi componist en begenadigd zanger Gary Hughes werd in de jaren negentig populair, maar Hughes componeerde tal van songs, ook voor de soloalbums van Bob Catley.

Anderhalf jaar na het comebackalbum ‘Stormwarning’ is er meer dan een uur muziek uit de pen van Gary Hughes gevloeid. Enkel gitarist John Halliwell is gebleven, maar dit doet totaal geen afbreuk aan het fantastische eindresultaat dat wederom door Dennis Ward geproduceerd werd. Hughes is gewoon een meester in herkenbare songs schrijven, daarbij puttend uit de rijke classic rock en AOR traditie. Er is genoeg diversiteit in de nummers, maar een beschouwende visie en enige weemoed staan daarbij voorop. Na de intro is het licht oriëntaalse ‘Arabian Knights’ al een toonbeeld van zware riffs, een epische sfeer en een overvloed aan spetterend gitaarwerk. Solisten John Halliwell en Dan Mitchell leveren hier fantastisch werk en dat blijft heel het album prominent. Laten we ook niet vergeten dat Gary een intense stem heeft. Ik werd getroffen door zijn gevoel tijdens het aan ZZ Top en Deep Purple refererende ‘Gunrunning’, waar men trouwens maar meteen een single en videoclip van gemaakt heeft. Sex en onderhuidse gevoelens zullen meer dan eens opduiken in het werk en zijn herkenbaar in beeld gezet. De stuwende rock van ‘The Lights Go Down’ krijgt een fraai piano intro en doet enigszins aan Blue Oyster Cult denken. Het Keltische folkloristische ‘Raven’s Eye’ grijpt naar de keel, al is het zwaar beïnvloed door ‘Scarborough Fair’ van… eh Simon & Garfunkel, maar ook een traditional. Het blijft mooi! Evenals het lekker rockende ‘Right Now’ dat fans van Lake Of Tears zelfs zal behagen. Ook de rest van het album biedt stuwende rock, met uitzinnige solo’s, neem een voorbeeld aan ‘Game Of Hearts’ en ‘The Priestess’. Het verhalende ‘Another Rainy Day’ mag dan, net zoals zijn onderwerp, een beetje druilerig zijn, ook in ballades als ‘The Last Time’ en ‘The Riddle’ weet dit project van Gary Hughes ons te begeesteren. Niet alle AOR albums hebben dit voorrecht, maar ‘Heresy And Creed’ is weer een schot in de roos!

The Gates Of Jerusalem (instrumental) (1:32)
Arabian Knights (6:25)
Gunrunning (5:53)