dinsdag 25 december 2012
LOVE.MIGHT.KILL: 2 Big 2 Fail

Release: 2012-10-19
Style: epic melodic power/heavy metal
Playing Time: 55:13
Cat. N°: MAS CD 0789

In de zomer van 2011 debuteerde Love.Might.Kill met het bijzonder verdienstelijke ‘Brace For Impact’. Deze melodieuze hardrockband met Italiaanse zanger Jan Manenti bleek de band van drummer Michael Ehré te zijn, een man die zijn sporen al ruimschoots verdiend heeft in Duitsland en daarbuiten. Zo kwam hij onlangs in de schijnwerpers als nieuwe drummer van Gamma Ray en zat hij ooit achter de drums bij Metalium en Firewind. Nog straffer: ooit signaleerden we hem in de schaduw van Uli Jon Roth, Matt ‘Gonzo’ Roehr, Vinnie Moore en Kee Marcello. In Love.Might.Kill schrijft hij ook de songs, drumt en deed de productie, terwijl mix en mastering gebeurde in de Bazement Studio van Markus Teske (die dan weer o.a. werkte met Spock’s Beard, VandenPlas en Saga).

De opvolger verschijnt slechts een jaar na het debuut en aansluitend deed de zeskoppige band meteen zijn eerste tournee door Duitsland. Naast het professionalisme van de heren spat het spelplezier er af. Hier wordt geen holle power metal bedreven, maar er zit vurigheid en gloed in materiaal en uitvoering. Goed, het is een feest aan herkenning met gerecycleerde riffs en melodietjes, maar dat doet geenszins afbreuk aan de beluisterbaarheid van ‘2 Big 2 Fail’. Er is nu ook een vaste toetsenist – Sascha Onnen die we kennen van Mob Rules – en daar wordt driftig gebruik van gemaakt. Na de moderne synthesizer intro ‘Save My Soul’ horen we in ‘XTC’ al meteen een keyboardsolo, gevolgd door gitaarsolo’s. Dit rocknummer werd uitgekozen om een videoclip voor te maken en is rechttoe rechtaan. Vanaf het snelle ‘Burn The Night’ wordt het meer episch en geladen. Een hoogtepunt is het doomachtige ‘The One’ dat ons sterk aan de ‘Headless Cross’ periode van Black Sabbath met Tony Martin doet denken. Er zit dramatiek in het sfeervolle intermezzo, terwijl stalen riffs en vurig solowerk schitterend zijn. Jan Manenti is een zanger in de stijl van Tony Martin en Jorn Lande, evenals de muziek voornamelijk op classic rock leest is geschoeid. Het album heeft een warme klank in gitaren en aanpak. Elk nummer heeft zijn kwaliteiten. In ‘Restless Heart’ is er phasing en vervorming verwerkt, in ‘Home’ wordt het plots even grillig en jazzy en alom rockt men in goede ouwe Deep Purple traditie, zou ik bijna stellen. Let op de heldere gitaarklanken in de semi-akoestische passages tijdens het titelnummer. Doet me aan ‘Big Log’ van Robert Plant denken. Dit wil echter geenszins zeggen dat de band tomeloos spiekt uit andere backcatalogi, want daarvoor zijn ze “te goed om te falen”. Een heerlijke en eerlijke plaat van een gerenommeerde muzikant met zijn eigen crew. Waar haalt hij de tijd…

Save My Soul (0:42)
XTC (4:39)
Burn The Night (4:21)