13141516171819
20212223242526
2728293031

maandag 14 januari 2013
THE SWORD / LONELY KAMEL - Trix club - Antwerpen - 12/01/2013

Tekst & pics: Vera

Aan de populariteit van een festival als Roadburn en bands als Graveyard en Witchcraft te oordelen, doet retrorock het verduveld goed. Je moet het kind een naam geven, maar strikt genomen betreft het hier gitaargeoriënteerde rock met zware riffs (een snuifje doom), veel solo’s, een vintageklank waarbij Orange versterkers niet op het appél mogen ontbreken en een no nonsense imago van ruwe bolster blanke pit, een beetje sjofel mag. Stonerrock, sludge en doom spelen poker aan de tafel van de Trix vanavond, waarbij het Amerikaanse The Sword en het Noorse Lonely Kamel de hoofdgerechten zijn.

De knusse Trix club loopt vanavond aardig vol om de drie bands te zien. Allereerst worden we in de stemming gebracht door Your Highness, opgetrommeld uit Belgenland om een keur aan zwaar sludgy gitaargeweld en schreeuwerige zang met een hardcore tintje over de aanwezigen heen te storten. De heren hebben al een ep en een cd uitgebracht en doen het niet slecht. Zij passen goed in de opzet van de avond, we noteerden her en der een vrij boeiende passage, maar echt imponeren deden ze niet. Hun opwarmende functie was echter gelukt, zij het alleen al door het loeiharde geluid.

Het Noorse Lonely Kamel had een beter uitgebalanceerd geluid met enige bluesy en licht psychedelische trekjes. In 2011 brachten zij hun meest recente, derde album ‘Dust Devil’ via Napalm Records op de markt en dat was een winner. Met het vlot rockende ‘Evil Man’ werd dan ook al van start gegaan. Zanger/gitarist Thomas Brenna meldt dat ze hier vorig jaar ook stonden en ‘A Tale Of A Madman’ volgt. Maar de focus ligt natuurlijk op het laatste album en dat is maar goed ook voor de herkenbaarheid. Zo missen we de uitstekende baspartij in ‘Rotten Seed’ niet (in de trant van Leo Lyons van Ten Years After) en zorgt de slide gitaar in het naar een bluesy Led Zeppelin lonkende, lange ‘Grim Reefer’ ook voor mooie momenten. ‘Ragnarökr’ (leuke woordspeling, het blijven Scandinaviërs) wordt aangekondigd als een première, omdat het de eerste maal was dat ze het live speelden. Het viertal is trouwens uitstekend op elkaar ingespeeld en natuurlijk hangt er eveneens een wolkje Kyuss boven de hoofden van de muzikanten. Deze stonerrockers hebben namelijk zoveel geschiedenis geschreven dat je in het oeuvre van elke band in deze stijl wel eens een vleugje gitaargeluid van hen hoort. Niet erg, want ook van groovende songs als ‘Roadtrip With Lucifer’ en ‘Spacerider’ hebben we genoten.

Setlist Lonely Kamel:

Evil Man
A Tale Of A Madman
Rotten Seed
Grim Reefer
Ragnarökr
Stick With Your Plan
Roadtrip With Lucifer
Spacerider

Bij de hoofdact stegen de temperaturen in de afgeladen volle zaal tot grote hoogten, in tegenstelling tot het vriesweer buiten. The Sword geniet in de VS een status die groter is dan we aanvankelijk vermoedden, want ze hebben zelfs al getoerd met Metallica (!), Ozzy Osbourne en Motörhead. In november brachten ze hun vierde album uit, dat de gevleugelde titel ‘Apocryphon’ draagt (geheime geschriften) en nu ze in Europa door Napalm Records vertegenwoordigd worden, gaan ze er werk van maken om op het oude continent ook wat meer zieltjes te winnen. Die missie leek ons achteraf wel volbracht. Men gaat alvast sterk van start met de eerste single van het laatste album: ‘Veil Of Isis’. Het rifforama is gestart en klieft door de zaal op een wolk van uitwaaierende solo’s, gevoed door de ietwat nasale zang van gitarist John D. Cronise. De houthakkershemden waren vanavond terug in de mode, zo noteerden we. Losjes uit de pols gaf The Sword een intens concert weg dat met ‘Hammer Of Heaven’ een volgende voltreffer had. Dit komt aanrollen om dan over je heen te walsen als een monstertank. Gitarist Kyle Shutt ondersteunde zijn frontman op een vinnige manier, terwijl nieuwe drummer Santiago ‘Jimmy’ Vela III geen beat miste om met bassist Bryan Richie een oersterke ritmesectie te vormen. Drie nieuwe songs volgen dan in snel tempo. Het sterke ‘Cloak Of Feathers’, ‘Arcane Montane’ en mijn favoriet ‘Dying Earth’ waarin een ruimtelijke, psychedelische sfeer gecreëerd wordt. Ook het vorige (concept)album ‘Warp Riders’ werd niet vergeten en noopt ons op onderzoek te gaan, want ‘Arrows In The Dark’ en ‘Night City’ stonden als een huis. Cronise maakt weinig contact met het publiek, maar de band straalde toch een verbeten spelvreugde uit. Dat resulteerde zelfs in twee bisnummers. Daarvoor greep men terug naar het debuut ‘Age Of Winters’ om nog even los te gaan op ‘Barael’s Blade’ en ‘Winter’s Wolves’. Met fluitende oren verlieten we de zaal om terug te kijken op een geslaagde stonerrock avond.

Setlist The Sword:

Veil Of Isis
Freya