Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon


12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

donderdag 07 maart 2013
KARNYA: Coverin' Thoughts



Release: 2013-02-26
Style: progressive metal
Label: www.bakerteamrecords.com / www.scarletrecords.it
Website: www.myspace.com/karnyaband
Facebook: www.facebook.com/karnyaband
Country: Italy, Rome
Playing Time: 1h 7m 16s
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 9/10


English:

The times when Italy used to be mainly infamous for bands with grand pathos and vocalists with a huge accent lies way behind us by now. Nowadays the country has two eminent, active producers (Simone Mularoni and Giuseppe Orlando) and the number of interesting bands in the progressive power metal genre is still growing. The Rome based Karnya is our next addition to the list. Their debut album ‘Coverin’ Thoughts’ shows already a huge maturity. The guys left nothing to coincidence and they went to Giuseppe Orlando (Novembre) at the Outer Sound Studios for the mix and to the famous Jens Bogren (Fascination Street Studios) for the mastering.

Well, Karnya is not made up of beginners, since they have a past as Zen. Only keyboardist Dario di Pascale remained from that line-up, consequently that justifies the change of name. The more than one hour progressive metal with influences from the seventies, but above all a modern sound, goes by in a very agreeable manner. The band has many trumps in their hands. In addition to their virtuosity on instruments, they have a very good singer in guitarist Riccardo Nardocci, the songs are diverse, yet catchy, they never loose themselves in endless exposure of their skilfulness and the entire record sounds like a bell. What else do we need as fans of the genre?

After the atmospheric intro, ‘Flooding Blood’ bursts out in dynamic, sturdy riffs, instantly graced with neoclassical fervent soloing. Guitars are melodious, sometimes a bit bluesy and vocals are clear and powerful. This is right away a shot in the bull’s eye! Soaring keyboards and sensitive vocals start the title track, which is partly sung storytelling, partly powerful and higher. In the catchy ‘Wait4More’ harmony vocals immediately touch you and the band will do well if they shoot a video clip for this song. Mark the amazing momentum of this song with solos on guitars and keyboards. ‘Fallen Angel’ happens to be a beautiful ballad with emotive vocals and guitar solo. Traditional, yet marvellous! The vigorous prog metal of ‘Stronger’ is introduced with a bass solo, while also the almost eight minutes long ‘Where The Silence Remains’ is a real stunner. Any Dream Theater and Queensryche influences cannot be denied and the orchestration of Claudio Nigris is a fine addition to the track. In the sensitive and slowly getting heavier ‘Sliver’ one can hear violin of guest musician Chiara Ludovisi, while any esoteric chants of Franscesca Naccarelli add a zest to the atmospheric ‘Hariel’. After the wild ‘Ego’s End’, Karnya can open all registers of their progressive art during the nearly sixteen minutes long ‘A Paraphreniac Menticide’, finally winding up with the contemplative ‘Still Alive?’. This is an album without any flaws and that deserves a high score!

Nederlands:

De tijden dat Italië vooral berucht was voor bands met overdreven pathos en zangers met een joekel van een accent liggen reeds lang achter ons. Tegenwoordig heeft het land twee eminente, actieve producers (Simone Mularoni en Giuseppe Orlando) en komen er meer en meer interessante bands in het progressieve power metal genre bij. Het uit Rome afkomstige Karnya voegt zich bij de lijst met het debuutalbum ‘Coverin’ Thoughts’ dat reeds grote maturiteit toont. De heren lieten ook niets aan het toeval over en lieten hun materiaal mixen door Giuseppe Orlando (Novembre) in de Outer Sound studio en masteren door de befaamde Jens Bogren in de Fascination Street studio.

Nu bestaat Karnya niet uit nieuwkomers, want vroeger gingen zij als Zen door het leven. Alleen toetsenist Dario di Pascale is daarvan over, vandaar de rechtvaardiging der naamwijziging. De meer dan een uur progressieve metal met invloeden uit de jaren zeventig, maar vooral ook een modern geluid, glijdt zo voorbij op een aangename manier. De band heeft vele troeven in handen. Naast de virtuositeit op hun instrumenten hebben ze in gitarist Riccardo Nardocci een heel goede zanger, de songs zijn afwisselend, maar herkenbaar, men verliest zich nooit in eindeloos vertonen van het kunnen en het geheel klinkt als een klok. Wat wil je meer als liefhebber van het genre?

Na de sfeervolle intro barst ‘Flooding Blood’ los in dynamische, ferme riffs, meteen aangezet met neoklassieke vinnige solootjes. Het gitaarspel is melodieus, soms een beetje bluesy en de zang helder en toonvast. Dit is meteen een schot in de roos! Zwevende keyboards en gevoelige zang openen het titelnummer dat deels verhalend, deels krachtig en hoog gezongen wordt. In het aanstekelijke ‘Wait4More’ beklijft de samenzang meteen en de band doet er goed aan om hier een videoclip voor op te nemen. Let op de stuwende rock met solo’s van gitaar en toetsen. ‘Fallen Angel’ is een mooie ballad met emotionele zang en gitaarsolo. Traditioneel maar mooi. De energieke prog metal van ‘Stronger’ wordt ingeleid door een bassolo, terwijl ook het bijna acht minuten lange ‘Where The Silence Remains’ meteen beklijft. Enige Dream Theater en Queensryche invloeden vallen niet te ontkennen en de orkestratie van Claudio Nigris sluit mooi aan bij het nummer. In het gevoelige en langzaam open bloeiende ‘Sliver’ horen we viool van gastmuzikant Chiara Ludovisi, terwijl enige esoterische zang van Francesca Naccarelli het atmosferische ‘Hariel’ meer glans geeft. Na het wilde ‘Ego’s End’ mag Karnya nog eens alle registers opentrekken van zijn progressieve kunst in het zestien minuten durende ‘A Paraphreniac Menticide’ om dan ingetogen te eindigen met het beschouwende ‘Still Alive?’. Dit is een album waarop ik geen enkel zwak moment kon detecteren en dat verdient een hoge score!


Tracklist:

Mechanical Mixtures (1:13)
Flooding Blood (6:22)
Coverin’ Thoughts (5:15)
Wait 4 More (4:24)
Fallen Angel (6:26)
Stronger (4:24)
Where The Silence Remains… (7:41)
Sliver (5:37)
Hariel (2:57)
Ego’s End (4:24)
A Paraphreniac Menticide (15:48)
Still Alive? (2:45)

Musicians:

Riccardo Nardocci: vocals, guitars
Enrico Sandri: bass
Dario di Pasquale: keyboards
Luca Ciccoti: drums

Guest appearances:
Luca Urbinati: drums
Francesca Naccarelli: vocals
Claudio Nigris: orchestrations
Chiara Ludovist: violins




Geplaatst door Vera op donderdag 07 maart 2013 - 21:03:25
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org