15161718192021
22232425262728
293031

zaterdag 16 november 2013
Protocol - Spirit of 66 - Verviers - 10/11/2013

Tekst & foto’s: Geert Ryssen

Protocol is de naam waaronder drummer Simon Phillips zijn eigen ding doet met een aantal topmuzikanten. Gitarist Andy Timmons (Danger Danger) is ondertussen een vaste waarde bij de soloprojecten van Phillips en Protocol herbergt verder nog bassist Ernest Tibbs, een topmuzikant die op talrijke studiosessies is terug te vinden van de meest uiteenlopende artiesten en hetzelfde geldt voor keyboardspeler Steve Weingart. De geloofsbrieven van Phillips zijn ondertussen ontelbaar geworden, zijn meest in het oog springende bijdragen leverde hij als live drummer van The Who en als vervanger van Jeff Porcaro in Toto, maar hij werkte ook samen met o.a. Judas Priest, Michael Schenker en Mick Jagger.

In een tot de nok gevulde Spirit Of 66 wordt stipt om 19 uur de aftrap gegeven. Als opwarmer krijgen we een aantal oudere nummers uit vorige soloprojecten, maar onmiddellijk wordt duidelijk dat de (muzikale) lat bijzonder hoog ligt. De vier virtuozen gaan vanaf het begin loos en weten muzikale passie en hoog spelniveau perfect te combineren in hun jazz/rock/fusion stukken. Als Phillips zijn imposante drumstel verlaat om het publiek te verwelkomen kondigt hij meteen de volledige uitvoering aan van de nieuwe cd ‘Protocol II’. Het wordt echter alles behalve ‘uitzitten’. De kracht en spelvreugde die van deze muzikanten uitgaat is niet te beschrijven. De instrumentale communicatie tussen Phillips en Weingart is een streling voor oog en oor. De variatie die Timmons in zijn spel weet te leggen is verbluffend. Hij speelt met evenveel gemak een reeks stevige riffs als gevoelige solo’s die recht naar het hart gaan. Hij doet ons spontaan aan Jeff Beck denken. Bassist Tibbs zal gedurende meer dan twee uren op een metronomische wijze de ritmiek van de groep ondersteunen, strak en geconcentreerd, maar met ogenschijnlijk gemak. Wat Phillips doet achter zijn drumstel grenst aan het ongelofelijke. Hij mist nooit een beat, speelt de meest ingewikkelde fills en breaks en blijft ondertussen perfect in het ritme terwijl hij het ene accent na het andere in het rond strooit op verschillende tellen van de maat. Hier is maar één woord voor: verbluffend.

Ondertussen houden de muzikanten de humor erin en vervallen zij nooit in oeverloos soleren of gezocht moeilijk doen. Elk stuk is mooi opgebouwd, wordt met vuur gespeeld en heeft een kop en een staart. Het publiek is razend enthousiast en getuige daarvan is het feit dat de groep reeds de hele tourvoorraad cd’s heeft verkocht. Phillips belooft dat de bestellers ter plaatse, binnen de veertien dagen hun gesigneerd exemplaar zullen ontvangen. Dit is pure muziek door topmuzikanten die zonder enige pretentie het publiek weten te vermaken met instrumentaal virtuoos samenspel. Opnieuw een pluim voor Francis om dit te programmeren! Deze groep is een absolute aanrader voor de vele jazzfestivals. Jazz Middelheim, dit is jullie kans om volgend jaar een verrassende act op de affiche te zetten! Wij wachten ondertussen op onze Protocol II cd.

Geplaatst door Vera op zaterdag 16 november 2013 - 12:08:37

[ ]
[ ]