NOCTEM: Exilium
English: Spanish Noctem is a band that comes regularly in the news and they have a great work ethic. One can find them often at European stages to present their rigorous blend of death/black metal to a broader audience and in the meantime they enter every couple of years the studio to preserve their new material for posterity. The five-piece, hailing from Valencia (Spain), plays a style we can compare with Behemoth and Belphegor: extreme metal with some grandeur and a thunderous sound. To be sure of the latter quality, they entered the Ultrasound Studios with producer Daniel Cardoso (Anathema) again. ‘Exilium’ is the third part of a trilogy that had its imposing predecessors in ’Divinity’ (2009) and ’Oblivion’ (2011).
Fortunately founder members Beleth (vocals) and (lead) guitarist Exo are still present, but in 2011 new drummer Vhert joined the ranks and in 2013 guitarist Helion was replaced by Nekros. However, the global sound of the band has remained intact and it even is perfected at some points. After the symphonic intro with solemn choirs, they cut loose in a very brutal way with ‘Apsu Dethroned’. Very fast guitar runs, a low-pitched growl from Beleth, a fervent solo from Exo and swallow the bait! But there is enough grandeur to speak of fine epic-ness. A calmer passage in ‘Decrepit Human Kingdom’ is relished with grim proclaimed lyrics. The band often plays at maximum velocity, with double bass drum attacks and blastbeats at will, but they serve some breaks in due time; or even better, a kind of breathing-space with acoustic guitars, like in ‘The Rising Horns’ and ‘Halo Of Repugnance’ in which classical choirs pop up again and they really play tight. As moment of tranquillity we can recover our breath during ‘Egregor’ and then the ponderous riffs at the beginning of ‘The Splint Of Destinations’ sound all the better. This song really blows you away! One can find the self-willed nature of the band also in the choice for the video clip: they have chosen the longest track to shoot one. However, this ‘Eidolon’ is sure not less brutal and it includes once again a sure-fire guitar solo. The last track ‘The Adamantine Doors’ even verges more to death/doom metal with its mid-paced heaviness and thus it proves that the extreme music of these Spanish guys draws influences from the entire metal catalogue, yet regaled with a personal touch. Heavy and brutal, but with an eye for stepping out of line now and then.
Nederlands: Het Spaanse Noctem is een band waar je geregeld van hoort. Zij staan regelmatig op de Europese podia om hun rigoureuze mix van death/black metal aan een groter publiek voor te stellen en intussen wordt er telkens de studio ingegaan om nieuw materiaal vast te leggen voor het nageslacht. Het vijftal uit Valencia (Spanje) hanteert een stijl die we kunnen vergelijken met Behemoth en Belphegor: extreme metal met enige grandeur en een overdonderend geluid. Om dit laatste te verzekeren toog men weer naar de Ultrasound studio met producer Daniel Cardoso (Anathema). ‘Exilium’ is het derde deel van een trilogie die met ’Divinity’ (2009) en ’Oblivion’ (2011) zijn imposante voorgangers kende.
Gelukkig zijn oprichters Beleth (zang) en (lead)gitarist Exo nog steeds van de partij, maar in 2011 kwam nieuwe drummer Vhert erbij en in 2013 werd gitarist Helion vervangen door Nekros. Het totale bandgeluid is mooi intact gebleven en op sommige punten nog geperfectioneerd. Na de symfonische intro met plechtige koorzang schiet men zeer fel los in ‘Apsu Dethroned’. Snelle gitaarloopjes, een lage grom van Beleth, een vinnige solo van Exo en rammen maar. Er is echter voldoende grandeur om van enige epiek te spreken. Een kalmere passage in ‘Decrepit Human Kingdom’ wordt door grimmig verkondigde teksten geflankeerd. De band speelt dikwijls razend snel, met dubbel basdrum en blastbeats à volonté, maar zorgt op tijd en stond voor een break, of beter nog een adempauze met akoestische gitaren, zoals in ‘The Rising Horns’ en ‘Halo Of Repugnance’ waar klassieke koren weer even opduiken en men ontzettend strak speelt. Als rustpunt kunnen we even op adem komen tijdens ‘Egregor’ en dan klinken de zware riffs aan het begin van ‘The Splint Of Destinations’ des te heerlijk. Dit nummer blaast je trouwens echt omver. De eigenzinnigheid van de band wordt eveneens geïllustreerd doordat zij een videoclip gemaakt hebben voor het langste nummer. Dit ‘Eidolon’ is daarom echter niet minder brutaal en bevat weer een knappe gitaarsolo. De afsluiter ‘The Adamantine Doors’ heeft met zijn mediumtempo heftigheid zelfs meer weg van death/doom metal en bewijst dan ook dat de extreme muziek van deze Spanjaarden put uit de hele metalen catalogus, maar er wel een persoonlijke draai aan geeft. Heftig en brutaal, maar met oog voor buiten de lijntjes te kleuren.
Tracklist:
Enuma Elish (1:59) Apsu Dethroned (5:52) Decrepit Human Kingdom (4:04) Namtar’s Crown (4:08) The Rising Horns (5:26) Halo Of Repugnance (5:23) Egregor (3:11) The Splint Of Destinations (5:54) Eidolon (6:36) The Adamantine Doors (3:46)
| Musicians:
Beleth: vocals Exo: lead guitars Nekros: guitars UI: bass Vhert: drums
|
Geplaatst door Vera op maandag 19 mei 2014 - 10:33:30
Reageren is uitgeschakeld
|