|
ARKAN: Sofia
English: Arkan is the band from quondam The Old Dead Tree drummer Foued Moukid, founded with the intention to blend melodic death metal with ethnic influences from the Maghreb countries Algeria and Morocco, since we can find the roots of the members of this Paris based band in those countries. The debut ’Hilal’ illustrated that intention with a multi-coloured mix of grunts, harsh metal and graceful oriental sounds. The successor ’Salam’ moved the emphasis to female vocals of Sarah Layssac and on this third album ‘Sofia’, this tendency has been prolonged. The grunts of Florent Jannier have become scarce (since 2011 he also plays guitar) and the album mainly breathes melancholy.
There is a good reason for that. More precisely, ‘Sofia’ is deeply rooted in a tragic happening: the loss of a beloved person. Although the harsh edges are gone, yet ‘Sofia’ appears to be a beautiful album that brims with emotions. The evolution of Arkan works out a bit similar to that of their blood-brothers in Orphaned Land and in the meantime they have shared the stage several times. It means that current Arkan comes closer to regular female fronted bands, fortunately still with an oriental flavour. Opener ‘Hayati’ puts out the beacons for what is to come: smooth mid-paced guitars with firm riffs and female vocals that tell about pain, sadness and yearning. The sonorous sounds of string instruments like oud and mandola are present in almost every song, here nicely graced with a howling guitar solo. The serene, storytelling vocals in ‘My Reverance’ are invigorated with same sort of riffs and emotive guitar sounds. ‘March Of Sorrow’ (regaled with violins) includes the first growls, but they will only return in the eighth track. The slightly ethnic chants and the timbre of ‘Leaving Us’ reminds us a bit of their label-buddies of Silent Stream Of Godless Elegy.
The clear, acoustic sounds are nice again in ‘Soiled Dreams’, even with an acoustic solo. The long-drawn-out vocal style of Sarah Layssac remains prominent in the empyrean and slightly nasal sung ‘Deafening Silence’. Actually, it only gets really exciting again during the guitar solo in ‘Endless Way’ and the following ‘Wingless Angels’ in which grunts bring in more contrasts again. The last four songs are a unity, called ‘Sofia’, and that is when Arkan really impresses us one more time. The entrance with flageolet tones ‘Beauty Asleep’ leads towards an outburst with lower, juicy vocals of Sarah, growls join in and in this song ‘Scar Of Sadness’ one can still hear any doom and progressive influences. The continuation is a mainly instrumental part, very captivating. ‘Cold Night’s Dream’ plays a waiting game with its structure. After two minutes we hear a dark male voice, echoed by a female voice with mysterious and fatal tinges. This leads towards a delicious outburst in ‘Dark Epilogue’ where the climax reminds us of the most powerful eruptions of Anathema. This is the most western sounding record of Arkan until now, but one that will appeal to a broader audience. A genuine tribute to a lost friend.
Nederlands: Arkan is de band van voormalig The Old Dead Tree drummer Foued Moukid, opgericht met als doel om melodieuze death metal te versmelten met etnische invloeden uit de Maghreb landen Algerije en Marokko, want daar liggen de wortels van de leden van deze in Parijs gehuisveste band. Het debuut ’Hilal’ illustreerde dat voornemen met een bonte mix van grunts, heftige metal en sierlijke oriëntaalse klanken. De opvolger ’Salam’ verlegde het zwaartepunt naar vrouwelijke zang van Sarah Layssac en op dit derde studioalbum ‘Sofia’ zet deze tendens zich verder. De grunts van Florent Jannier zijn schaars geworden (sinds 2011 speelt hij ook gitaar) en het album ademt vooral melancholie uit.
Dat heeft zijn redenen. ‘Sofia’ is namelijk diep geworteld in een tragisch gebeuren: het verlies van iemand waar je van houdt. Al zijn de scherpe randjes er af, toch is ‘Sofia’ een mooi album vol emoties. De evolutie van Arkan loopt een beetje gelijk met hun bloedbroeders van Orphaned Land en ze zijn inmiddels dan ook al samen op pad geweest. Het betekent dat Arkan nu nauwer aanleunt bij reguliere female fronted bands, zij het gelukkig nog met een oriëntaals tintje. Opener ‘Hayati’ zet de bakens uit voor wat komen zal: smooth mediumtempo gitaren met stevige riffs en vrouwelijke zang die verhaalt over pijn, verdriet en verlangen. De heldere klanken van snaarinstrumenten als oud en mandola zijn vertegenwoordigd in haast elk nummer en worden hier fraai aangezet door een huilende gitaarsolo. De serene, verhalende zang in ‘My Reverence’ wordt verstevigd door hetzelfde soort riffs en gevoelig gitaarspel. Het met enige vioolstrijkjes versierde ‘March Of Sorrow’ bevat de eerste ruwe grunts, maar daarna duiken zij pas terug op in het achtste nummer. De lichtjes etnische zang en het timbre van ‘Leaving Us’ doet een beetje aan labelgenoten Silent Stream Of Godless Elegy denken.
De heldere, akoestische klanken zijn eveneens mooi in ‘’Soiled Dreams’, zelfs met een akoestische solo. De langgerekte zang van Sarah Layssac blijft prominent aanwezig in het verheven en beetje nasaal gezongen ‘Deafening Silence’. Het wordt in feite pas echt terug spannend tijdens de gitaarsolo in ‘Endless Way’ en het daaropvolgende ‘Wingless Angels’ waar grunts terug wat meer leven in de brouwerij brengen. De laatste vier songs vormen een geheel dat als ‘Sofia’ door het leven gaat en hier pakt Arkan ons meer bij de lurven. De ingeleide met flageolettonen ‘Beauty Asleep’ leidt naar een uitval met lage, smeuïge zang van Sarah, grunts volgen en in dit ‘Scar Of Sadness’ hoort men toch nog wat doom en progressieve invloeden. Het vervolg is een grotendeels instrumentaal stuk, erg beklijvend. ‘Cold Night’s Dream’ neemt een afwachtende opbouw aan. Na twee minuten horen we een donkere mannenstem met echo van een vrouw die mysterieus en fatalistisch klinken. Dit leidt naar een heerlijke uitval in ‘Dark Epilogue’ waar de climax aan de krachtigere erupties van Anathema doet denken. Dit is de meest westerse plaat van Arkan tot hier toe, maar wel ééntje waar ze een breder publiek mee zullen bereiken. Een integere huldiging van een verloren vriend(in).
Tracklist:
Hayati (4:54) My Reverence (5:26) March Of Sorrow (4:17) Leaving Us (4:21) Soiled Dreams (4:11) Deafening Silence (5:11) Endless Way (5:04) Wingless Angels (4:10) Beauty Asleep (2:02) Scar Of Sadness (4:00) Cold Night’s Dream (3:12) Dark Epilogue (3:11)
Tracks 9 to 12: ‘Sofia’
| Musicians:
Foued Moukid: drums & percussion Sarah Layssac: female vocals Florent Jannier: harsh vocals, guitars Mus El Kamal: guitars, acoustic guitars, oûd, mandola Samir Ramila: bass
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 21 juni 2014 - 14:29:06
Reageren is uitgeschakeld
|
|