Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031




donderdag 10 juli 2014
TANZWUT: Eselsmesse



Release: 2014-06-06
Style: medieval acoustic
Label: www.afm-records.de / www.rockinc.nl
Website: www.tanzwut.com
Facebook: www.facebook.com/TANZWUTOfficial
Country: Germany
Playing Time: 45’
Cat. N°:
Review by: Guy
Translated by: Guy
Rating: 8/10


English:

During the dark ages, many feasts took place in churches, for they were often the only large building in town. The ‘donkey’s mass’ or ‘jester’s feast’ were counted amongst the most spectacular in those days, probably derived from the Roman Saturnalia where the masters served for a short while their own slaves. The ‘pope of donkey’s’, disguised as bishop, was crowned during the singing of the verse ‘Deposuit potentes de sede, et exaltavit humiles’ (he took the mighty down from their thrones and elevated the small). After celebrating, drinking and playing dice parodying the liturgy, members of the lower clergy rode in a (manure) cart through the narrow alleys. Offensive and obscene gestures and singing made the spectators laugh, while now and then some manure was thrown between the often disguised public. This kind of debauched performance seems a forefather of today’s carnivals with their procession of pompous wagons from where the prince and his entourage make solemn gestures and throw some candy between the bystanders.

After this small history lesson you’ll understood where Tanzwut got the inspiration for their new album. Not only do they take us thematically to the middle ages, musically as well they immerse us for an hour in the past. For this album they choose an acoustic approach: from some mouth harp during the intro, through all kinds of bagpipes to a gamma of shawns and percussion, rattles and bells, Tanzwut uses a whole range of instruments to make their music sound as authentic as possible. A few guest musicians were even asked to add some of their instruments. Instrumental as well as sung pieces, in German or Latin (Teufel sings a duet with Jule on ‘Unsere Nacht’), show exciting accelerations or hypnotically repeating patterns, or they simply have a nice melody. Time warp succeeded!


Nederlands:

Tijdens de middeleeuwen werden heel wat feesten in de kerken of kloosters gevierd, vermits die vaak het enige grote gebouw in de stad waren. De 'narrenfeesten' of ‘ezelsmissen’ hoorden tot de spectaculairste in die tijd, waarschijnlijk een uitvloeisel van de Romeinse Saturnalia waar de meester gedurende een korte periode hun eigen slaven dienden. De als bisschop verklede ‘ezelspaus’ werd gekroond bij het zingen van het vers ‘Deposuit potentes de sede, et exaltavit humiles’ (hij heeft de machtigen van de tronen neergehaald en de kleinen verheven). Nadat daar gefeest, gedronken en gedobbeld werd in een parodie op de liturgie, reden leden van de lagere clerus op een (mest)kar door de nauwe steegjes. Met schandelijke of obscene vertoningen en dito gezang de omstanders aan het lachen brengend, gooiden ze nu en dan een portie mest tussen het vaak verklede publiek. Zo lijkt dit losbandige schouwspel een verre voorloper van ons huidige carnaval met zijn stoeten met praalwagens waarop de prins en zijn gevolg brede gebaren maken en wat snoepjes tussen het publiek werpen.

Met deze kleine geschiedenisles weet u meteen waar Tanzwut de inspiratie voor hun nieuwe album haalden. Niet enkel thematisch nemen ze ons mee naar de middeleeuwen, ook muzikaal weten ze ons een uurtje in het verleden onder te dompelen. Voor dit album kozen ze voor een akoestische aanpak: van de mondharp tijdens de intro, via allerlei doedelzakken naar een gamma schalmeien en percussie, ratels en belletjes gebruikt Tanzwut een heel assortiment instrumenten om hun muziek zo authentiek mogelijk te laten klinken. De hulp van enkele gastmusici werd zelfs ingeroepen voor enkele van hun specifieke instrumenten. Zowel instrumentale als gezongen stukken, in Duits of Latijn (Teufel zingt een duet met Jule op ‘Unsere Nacht’), hebben nu eens opzwepende versnellingen of hypnotiserende herhalingen, als ze niet gewoon een leuke melodie hebben. Dit is een geslaagde tijdsreis!



Tracklist:

Intro
Asinum Chorum
Der Eselskönig
Saturnalia
Lux Hodie
Rhoslese
Unsere Nacht
Siria
Gregis Pastor Tityrus
Par Deus
Orientis Paribus
Briesel Occultum
Zieh Mit Mir

Musicians:

Teufel : vocals
Der Zwilling - bagpipes
Thrymr - bagpipes
Pyro - bagpipes
Bruder Schlaf - bagpipes
Oually Bomba - drums & percussion
Bruder Liebe - drums & percussion
René – drums & percussion

Guests

Jule Bauer (Triskilian) – nyckelharpa
Entr’Act – diverse instruments




Geplaatst door Vera op donderdag 10 juli 2014 - 13:18:44
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org