VESTAL CLARET: The Cult Of Vestal Claret

Release: 2014-05-02
Style: occult doomy heavy metal
Website:
Playing Time: 55:16
Cat. N°: cruz66

De geschiedenis van het Amerikaanse Vestal Claret (een eufemisme voor maagdenbloed) is uiterst inconsistent verlopen. De ‘band’ is bij toeval ontstaan in 2005 toen zanger Phil Swanson (Hour of 13, Seamount) materiaal kwam opnemen in de studio van multi-instrumentalist Simon Tuozzoli. Na een eerste demo hielden ze het al voor bekeken. Die is later als split ep met labelgenoten Atlantean Kodex uitgebracht. Pas in 2009 kwam er een vervolg en hereniging en het werk aan een eerste album. Dat kwam in 2011 uit met tal van gastbijdragen op vinyl. Twee jaar later volgde de uitgave op cd, maar alle gastbijdragen waren geschrapt op ‘Bloodbath’. Vreemde toestanden.

Nu is er ‘The Cult Of Vestal Claret’ en laat ons dit maar een soort ‘best of’ noemen om buiten de diehard occult doom fans wat zieltjes te winnen. Wie heeft er tenslotte al die split ep’s of demo’s in huis… Vier songs blijken heropnames te zijn van het materiaal van de split met Ungod en de pronktrack van zestien minuten ‘Black Priest’ was al eerder te vinden op een obscure samenwerking met Indische band Albatross. Kunt u nog volgen?

Vestal Claret haalt de mosterd bij Black Sabbath met Ozzy, dat is duidelijk. Hun teksten dwepen met occultisme en de productie is vintage. Toch is dit wel interessant. Zo valt ‘Never Say No Again’ op door zijn articulerende afgemeten zangpartijen. Tuozolli voegt puik vet gitaarwerk toe, een man met een eigen studio die weet wat hij doet. Het swingende uptempo ‘Three And Three Are Six’ volgt, terwijl klassieke heavy metal met een occult Sabbath trekje ook heerst in het titelnummer. ‘Great Goat God’ blijkt een exclusieve track op cd te zijn. Laat dat nou net één van de beste songs zijn. Ook alleen op de cd versie te vinden is de Black Sabbath cover ‘Who Are You’. Op vinyl krijg je dan weer andere obscure extra tracks voor de kiezen. Het wordt eventuele kopers dus niet gemakkelijk gemaakt. Prijsbeest van dit alles is toch wel ‘Black Priest’ dat zestien minuten lang rondwaart in duistere magie met plechtige, epische zang, orgel en kloeke riffs. De gitaarsolo’s zijn hier bijzonder prachtig. Het is allemaal een beetje teveel afgekeken van de oervaders van doom metal, maar diehardfans van het genre zullen zeker niet bedrogen uitkomen. O ja, drummer Michael Petrucci drumde dit album in, maar hoort heden ten dage blijkbaar niet meer bij het kernduo.

Never Say No Again (5:23)
Three And Three Are Six (5:02)
The Cult Of Vestal Claret (4:28)