|
KING OF ASGARD: Karg
English: The pioneer work in Viking metal style of the legendary, yet widely underrated Mithotyn lives on these days in two Swedish bands: Falconer (with Stefan Weinerhall and Karsten Larsson) and King Of Asgard (with Karl Beckman and the same Karsten Larsson). Coincidentally Falconer just released a new album last month (’Black Moon Rising’)), now it is promptly followed by the third studio album of the slightly more raucous Vikings from King Of Asgard. Without further preamble: ‘Karg’ will win the hearts of any genuine Viking metal fan. Here the hoarse, rough vocals have remained and they verge more to Amon Amarth than having a flirt with power metal.
The melodic death metal with a proper blackened injection of King Of Asgard already hooked us for life since their debut ’Fi’mbulvintr’. Since then they released an album every two years, recorded at the Sonic Train Studios with producer Andy LaRocque (King Diamond). Following on 2012’s ’…To North’, now it is time for the Swedish titled ‘Karg’, which means barren and desolate. Indeed, in addition to the glorious Viking atmosphere, one can find a kind of compelling undercurrent of bare roughness. On one side it makes the material a bit less accessible, on the other side it really gets you addicted to it after few spins. It is just a little bit different, but without any doubt the well-known rough diamond approach of our Swedish friends. We are truly enthusiastic about that!
The single ‘The Runes Of Hel’ kicks off in blackened and furious heaviness, glorious and ferocious with its inciting timbre, but there is also a moment when they slacken down pace while guitar skills really get epic. In ‘The Trickster’ some clean Viking choirs join in and there is a stamping rhythm that reminds me of Amon Amarth. The hoarse vocals of guitarist Karl Beckman wade through a sea of killer riffs in the mid-paced ‘Highland Rebellion’. Towards the end it goes in crescendo with marvellous guitar melodies. ‘Remnant Of The Past’ offers us a low-pitched narrative-like voice with bass lines, but one can also hear those massive clean Viking chants. There is some melancholic touch in it, while riffs resonate en echo like them ponderous Black Sabbath rifforama. One track really leaps to the eye: ‘Omma’. It begins with classical piano, passing into chunky riffs, but above all it is the conjuring cadenza of singing the title that gives a magical aureole to this song. With songs, going from four till eight minutes long, King Of Asgard always takes the time to build it out into an epic, and this time also barren, gem. On the digipak one can find a bonus track. It is a cover version of Bathory’s ‘Total Destruction’, thus not from their epic era, but pummelling and brutal they give them hell for one more time.
Nederlands: Het pionierswerk in het Viking metal genre van het legendarische, maar o zo ondergewaardeerde Mithotyn leeft heden ten dage verder in twee Zweedse bands: Falconer (met Stefan Weinerhall en Karsten Larsson) en King Of Asgard (met Karl Beckman en diezelfde Karsten Larsson). Het toeval wil dat Falconer zonet een album uitgebracht heeft ’Black Moon Rising’, dat prompt gevolgd wordt door het derde album van de iets ruwere Vikingen van King Of Asgard. We winden er geen doekjes om: ‘Karg’ zal het hart van elke trouwe Viking metal fan sneller doen slaan. Hier zijn de schorre, ruwe vocalen gebleven en lonkt men eerder naar Amon Amarth dan te flirten met power metal.
De melodieuze death metal met een scheut black van King Of Asgard heeft ons al sinds het debuut ’Fi’mbulvintr’ in zijn greep. Sindsdien hebben ze elke twee jaar een album uitgebracht, opgenomen in de Sonic Train studio met producer Andy LaRocque (King Diamond). ’…To North’ is het nu de beurt aan het Zweeds getitelde ‘Karg’ wat zoveel betekent als ‘desolaat’ en ‘ruw’. Dat klopt. Buiten de glorieuze Viking sfeer stellen we ook een zekere slepende onderhuidse ruwheid vast die enerzijds minder toegankelijk materiaal oplevert, maar anderzijds je niet meer loslaat na enkele luisterbeurten. Het is net iets anders, maar onmiskenbaar de ruwe bolster blanke pit benadering van onze Zweedse vrienden. Daar zijn we alleen maar enthousiast over!
De single ‘The Runes Of Hel’ schiet zwartgeblakerd en fel los, woest en glorieus met zijn opzwepend timbre, maar er is ook een vertraging waarbij het gitaarwerk erg slepend wordt. In ‘The Trickster’ komen daar ook nog cleane Vikingkoren bij en een stompend ritme dat aan Amon Amarth doet denken. De schorre zang van gitarist Karl Beckman waadt door een zee van sterke riffs in het mediumtempo schrijdende ‘Highland Rebellion’. Op het einde gaat het in crescendo met prachtige gitaarmelodieën. ‘Remnant Of The Past’ hanteert een lage vertelstem met basbegeleiding, maar er is ook sfeervolle cleane Vikingzang. Er zit een zekere weemoed in, terwijl de sterke riffs nazinderen als deze van Black Sabbath. Een track die er uitspringt is ‘Omma’. Klassieke piano gaat over in een stel vette riffs, maar het is de bezwerende cadans van het zingen van de titel die dit nummer een magisch aureool geeft. Met songs van vier tot acht minuten neemt King Of Asgard telkens de tijd om elk nummer uit te bouwen tot een episch, maar ditmaal ook ‘desolaat’, juweeltje. Op de digipak uitvoering vinden we als bonus een cover van Bathory’s ‘Total Destruction’, niet uit hun epische periode, maar hakkend en brutaal gooit men nog even alle remmen los.
Tracklist:
The Runes Of Hel (5:41) The Trickster (6:22) Highland Rebellion (6:00) Remnant Of The Past (5:18) Omma (7:34) The Heritage Throne (4:44) Huldran (4:33) Rising (5:31) Total Destruction (bonus track) (4:07) Bathory cover
| Musicians:
Karl Beckman: vocals, guitars Lars G. Tängmark: guitars Jonas Albrektsson: bass Karsten Larsson: drums
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 20 september 2014 - 14:16:30
Reageren is uitgeschakeld
|
|