|
SCAR SYMMETRY: The Singularity (Phase I - Neohumanity)
English: Drummer Henrik Ohlsson came with a concept story which enthralled the band, but was so huge and complex, that Scar Symmetry decided to use it for a trilogy of albums. I’ll give a rough outline. In the future, mankind will build artilects (artificial intellects) with mental capacities far above his. One of the biggest industries will become 'artificial brains,' used to control artilects. Millions of people will spend more money on them than on a car and need to be upgraded every two or three years. Each new artilect generation will be more useful than the previous one, narrowing the gap between the human and the artificial intelligence level. Some will embrace the new technology and others will oppose it. Some will even add artilectual components to their own bodies. The rise of the artilects and cyborgs will create alienation and hatred. Children infused with artilectual nanotechnology will cease to be human, but artilect in human disguise. The opponents of the superior artificial species will have to strike or they will be overthrown. Add to this picture cryonics and cloning, where minds can be downloaded and uploaded into eternal physical life … Technocalypse and cybergeddon emerges!
Let’s take a closer look to the first part of the Singularity-trilogy, ‘Neohumanity’
After the intro we get a long song with plenty of variations on voice (clean, grunt and harsh, brought by two singers) as well as moods (from introspective to brutal with ample input from majestic keyboards). ’Limits To Infinity’ is shorter, with a straighter, more regular structure and a judicious choice as single. The next one starts slowly, but then excels in complex patches as well as brutal ones, reminding me a bit of Edge Of Sanity. When the duel between the voices stops for a moment, the keyboard fulfills its outstanding role again. A bit later we get an instrumental intermezzo build entirely round the keyboard, but then ‘Spiral Timeshift’ is a simpler, less complicated song. Staccato drum patterns and light, sparkling piano define ‘Neuromancers’, before entering the closing piece of this first chapter, again a long epic which ends in keyboard tones fanned out by the winds of time. Scar Symmetry’s melodic death metal never sounded so elaborate, technical, complex, progressive and brilliant, albeit less rough than in their early days. I'll use the words of guitarist Per to close: an awesome way of celebrating our 10th anniversary!"
Nederlands: Drummer Henrik Ohlsson kwam aanzetten met een conceptverhaal waarover de band enthousiast was, maar dat zo groots en complex was, dat Scar Symmetry besloot het te gebruiken voor een trilogie albums. Ik probeer in enkele lijnen een idee te geven, een beknopte versie van een interview dat ik op het net vond… In de toekomst zal de mensheid 'artilects' (artifical intellect) bouwen met mentale capaciteiten die de zijne overtreffen. Een van de belangrijkste industrietakken wordt 'kunstmatige breinen', nodig om de artilects te beheren. Miljoenen mensen zullen er meer geld aan spenderen dan aan een wagen en om de 2 à 3 jaar zal een nieuwe versie op de markt gebracht worden. Elke nieuwe artilect generatie zal nuttiger zijn dan de vorige, zodat het verschil tussen menselijke en kunstmatige intelligentie steeds kleiner wordt. Sommigen zullen die nieuwe technologie verwelkomen en anderen zullen zich verzetten. Sommigen zullen zelfs artilectuele componenten laten inplanten. De opkomst van artilecten en cyborgen zal vervreemding en haat veroorzaken. Kinderen die met artilectuele nano-technologie geïnjecteerd werden, verliezen hun menselijkheid en worden vermomde artilecten. De tegenstanders van het kunstmatige superieure ras zullen moeten toeslaan of zullen onder de voet gelopen worden. Voeg tenslotte nog cryonics en klonen toe, waar geesten gedownload of geupload worden om eeuwig fysiek te kunnen leven … Technocalyps en cybergeddon doemen op!
Laten we het eerste luik van de Singularity-trilogie, ‘Neohumanity’, eens nader bekijken. Na de intro vinden we een gevarieerd lang nummer, zowel qua stem (clean, grunt en rauw, waarvoor ze 2 zangers ingeschakeld hebben), als qua stemming (van introspectief naar brutaal met ruime en diverse magistrale inkleuring van toetsen). ’Limits To Infinity’ is korter, rechtlijniger van opbouw en een terechte keuze als single. De volgende komt wat traag op gang, maar excelleert daarna in zowel complexe flarden als brutaliteit, die even aan Edge Of Sanity denken doet. Wanneer het duel tussen stemmen even stopt, is weer een prominente rol voor de toetsen weggelegd. Wat later krijgen we nog een instrumentaal intermezzo dat eveneens volledig rond de toetsen is opgebouwd, maar ‘Spiral Timeshift’ is weer eenvoudiger, minder ingewikkeld. Staccato drumpatronen en lichtvoetige sprankelende pianoloopjes kenmerken ‘Neuromancers’, vooraleer het sluitstuk van dit eerste deel aan te vatten, nogmaals een lang epos dat uitmondt in keyboardtonen die uitwaaieren in de wind des tijds. Scar Symmetry’s melodieuze death metal klonk nog nooit zo doorwrocht, technisch, complex, progressief en schitterend, maar wel minder rauw dan in hun begindagen. Ik rond af met de woorden van gitarist Per: een overweldigende manier om onze 10de verjaardag te vieren!
Tracklist:
The Shape Of Things To Come (0:52) Neohuman (8:43) Limits To Infinity (5:02) Cryonic Harvest (6:12) The Spiral Timeshift (4:50) Children Of The Integrated Circuit (instr) (2:25) Neuromancers (5:11) Technocalyptic Cybergeddon (10:12)
| Musicians: Robert Karlsson – harsh vocals Lars Palmqvist – clean vocals Per Nilsson – guitars, keyboards Kenneth Seil – bass Henrik Ohlsson - drums
|
Geplaatst door Vera op maandag 13 oktober 2014 - 15:00:43
Reageren is uitgeschakeld
|
|