Short List

Reviews, Interviews & Concertreviews
Metal-Nose
2021 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017 / 2016 / 2015 / 2014 / 2013 / 2012 / 2011 / 2010 / 2009 / 2008 / 2007

Geen gebeurtenissen deze maand.

MaDiWoDoVriZatZon






1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031




vrijdag 07 november 2014
ANCESTRAL LEGACY: Terminal



Release: 2014-09-29
Style: gothic doom/death metal
Label: Whispering Voice Records www.whisperingvoicerecords.com
Website: www.ancestrallegacy.com
Facebook: https://www.facebook.com/ancestrallegacynorway
Country: Norway
Playing Time: 1h 10m 33s
Cat. N°:
Review by: Vera
Translated by: Vera
Rating: 7,5/10


English:

Ancestral Legacy has been around since the nineties, but there were only a large number of demos, before they finally came up with their debut ‘Of Magic Illusions’ in 2005. In 2010 they released the album ‘Nightmare Diaries’, but ‘Terminal’ can be considered as a new start with another female singer and a new label. The musical direction of this Norwegian five-piece can be described as gothic doom/death metal with any progressive influences (loads of twists and turns in the lengthy songs).

Female singer Isadora Cortina, who used to do some guest vocals for the band in the past, has now permanently taken over the torch from Elin Anita Omholt. She is Mexican, but now she lives in Norway while being classical trained. Her voice is typical for gothic bands: high-pitched and lovely. As contrast we have harsh vocals of guitarist Eddie Risdal; they are okay too. His growling vocal guest appearance could also be noticed in two songs on Dan Swanö’s ‘Witherscape’ album. Yet Ancestral Legacy happens to be most interesting at instrumental level, due to the opulence of twists and turns and unexpected accents. Not all of them are properly fluent, but they help to keep you focused. Although the by Jone Vaananen (Insomnium, Ikuinen Kaamos) in Finland mixed and mastered album builds up proper dynamics with atmospheric passages (piano or acoustic guitars) and pithy accelerations (sometimes verging to black), seventy minutes length is quite long to engross constantly. With ‘Bone Code’ and ‘Lethe Part 1’ we already get a good impression of the band’s capabilities. During ‘There Is No Birth And Death’ and ‘Dawn Of Time’ they slacken down pace towards ballad-like atmospheres. Any storytelling folk influences pop up in ‘Transient Pale Days’ and towards the end one can find any pure new wave vibes in the guitars and bass. We can conclude that ‘Terminal’ turned into a meritorious effort to come up with a personal blend of all kinds of styles, with doom-like gothic from the nineties as pivotal genre.


Nederlands:

Ancestral Legacy bestaat al sinds de jaren negentig, maar voor men in 2005 eindelijk het debuut ‘Of Magic Illusions’ uitbracht, was er enkel een hele reeks demo’s. In 2010 was er het album ‘Nightmare Diaries’, maar dit ‘Terminal’ kan men zien als een nieuwe start met een andere zangeres op een nieuw label. De muzikale richting van het Noorse vijftal valt te omschrijven als gotische doom/death metal met enige progressieve invloeden (veel wendingen in de lange songs).

Zangeres Isadora Cortina die voorheen wel eens opdraafde als gastzangeres heeft nu permanent de fakkel over genomen van Elin Anita Omholt. Het is een Mexicaanse die nu in Noorwegen woont en klassiek geschoold is, haar stem is typisch gotisch: hoog en lieflijk. Als contrast zijn er de ruwe vocalen van gitarist Eddie Risdal die eveneens voldoen. Zijn gruntende vocale gastbijdrage dook op in twee songs op Dan Swanö’s ‘Witherscape’ album. Toch is Ancestral Legacy het interessantste op instrumentaal vlak, vanwege de vele wendingen en onverwachte accenten. Niet allemaal zijn deze even vloeiend, maar het draagt bij om je aandacht erbij te houden. Hoewel het door Jone Vaananen (Insomnium, Ikuinen Kaamos) in Finland gemixte en gemasterde album een zekere dynamiek opbouwt met atmosferische passages (piano of akoestische gitaren) en pittige acceleraties (soms grenzend aan black) is zeventig minuten wel aan de lange kant om constant te boeien. Met ‘Bone Code’ en ‘Lethe Part 1’ krijgen we reeds een goede indruk van wat de band te bieden heeft. Tijdens ‘There Is No Birth And Death’ en ‘Dawn Of Time’ gaat het tempo naar beneden in balladeske vorm. Enige verhalende folk invloeden duiken op in ‘Transient Pale Days’ en naar het einde toe zit er in het gitaarspel ook nog wat pure new wave. We kunnen besluiten dat ‘Terminal’ een verdienstelijke poging is om een persoonlijke hutsepot te maken van allerlei stijlen, met doomachtige gothic in jaren negentig stijl als leidraad.


Tracklist:

Bone Code (5:36)
Lethe part 1 (5:23)
There Is No Birth And Death (4:39)
My Wretched Lord (7:08)
Lethe part 2 (7:35)
Dawn Of Time (5:10)
Lethe part 3 (6:11)
Transient Pale Days (7:49)
Oregon Trail (4:44)
Death, Silence Without Pain (5:27)
Shedding You (1:34)
Terminal (8:53)

Musicians:

Isadora Cortina: vocals, keyboards
Eddie Risdal: guitars, harsh vocals
Jon Rune Førland: guitars, backing vocals
Jarl Ivar Brynhildsvoll: bass
Christopher Midtsveen Vigre: drums




Geplaatst door Vera op vrijdag 07 november 2014 - 20:14:09
Reageren is uitgeschakeld

Nieuwscategorieën

 
Banners

 

 

Welkom

Inlognaam:

Wachtwoord:


Vergeet me niet

[ ]
[ ]
[ ]
Cd & Dvd Reviews

01. CD reviews 2021
NEGURA BUNGET: Zau
With respect for the late Negru!
01. CD reviews 2021
THE TEA PARTY: Blood Moon Rising
Exceptional A class as usual!
01. CD reviews 2021
AEPHANEMER: A Dream Of Wilderness
A seminal self-willed band...
01. CD reviews 2021
DER WEG EINER FREIHEIT: Noktvrn
Simply brilliant, their best album so far!
01. CD reviews 2021
SWALLOW THE SUN: Moonflowers
A world of grief and beauty...
Taal



Zoeken Metal-Nose

Date / Time

 
Verwijs naar ons

Verwijs naar ons
Website in order to promote heavy-metal & hard-rock to a broader audience in Flanders but also in the entire world.
No part from this website may be used in any other publication whether in print or on the world wide web without the editor's consent.
All material is exclusive to Metal-Nose and copyright protected. All rights reserved. Copyright © Metal-Nose 20/05/2004. - www.metal-nose.org