|
NACHTBLUT: Chimonas
English: Nachtblut comes up with their third studio album ‘Chimonas’. The band can be described quite easily: dark, mostly very rhythmic gothic metal with obvious Rammstein influences in stamping, mechanic rhythms and semi-spoken German provocative lyrics with social criticism, regaled with some blackish parts. As I said before, this Osnabrück based five-piece mainly focuses on the German market and I think that will remain so, because they are not exceptional. This time we notice a slightly increase of the black metal influences, these can be categorized as a bit akin to Cradle Of Filth. Most of all ‘Chimonas’ happens to be a logical successor of ’Antik’ and ‘Dogma’.
With opening track ‘Gotteskrieger’ the new direction is already illustrated. This is mid-paced black metal with a creepy spoken fragment, a fervent acceleration and wealthy orchestral arrangements. At this level Nachtblut has upgraded itself, which brings them closer to the general Cradle sound, that’s obvious. ‘Wien 1683’ begins with a kind of parade and later it passes into raucous black metal. The gothic tracks, all of them are candidate for singles and video clips, are ‘Wie Gott Sein’, the cabaret-alike ‘‘Und Immer Wenn Die Nacht Anbricht’ and ‘Töte Mich’. However, most of the time Nachtblut combines gothic, blackened fury and stamping Rammstein influences in each of the songs. The hacking ‘Schwarz’ and the last track ‘Chimonas’ are perfect examples of that, while ‘Märchen’ is made to be a success as club single. Nachtblut has become a bit more harsh, but they are still a typical German band that does not add so much to the blackened gothic metal scène, even though they are undeniable catchy. Thus we round off with a quote as original as their music: we have heard this many times before, yet better.
Nederlands: Nachtblut is toe aan het derde studioalbum ‘Chimonas’. De band is makkelijk te omschrijven: donkere, meestal stampende gothic metal met overduidelijke Rammstein invloeden in de drammerige, mechanische ritmes en halfgesproken Duitse provocerende, sociaalkritische teksten, gekruid met enige black metal invloeden. Zoals ik vorige keer al schreef richt dit vijftal uit Osnabrück zich vooral op de Duitstalige markt en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven, want zo uitzonderlijk zijn ze niet. Ditmaal noteren we een lichte vermeerdering van de black metal invloeden, deze vallen te categoriseren in de buurt van Cradle Of Filth. Bovenal is ‘Chimonas’ alweer een logische opvolger voor ’Antik’ en ‘Dogma’.
Met ‘Gotteskrieger’ wordt de nieuwe richting al geïllustreerd. Dit is mediumtempo black metal met een griezelig gesproken fragment, een pittige versnelling en weelderige orkestrale arrangementen. Ook op dat vlak heeft Nachtblut zich nog verder bekwaamd, wat hen natuurlijk meer in de richting van Cradle drijft. ‘Wien 1683’ vangt aan met parademuziek en breekt later los in voortvarende black metal. De gotische tracks die kandidaat zijn voor singles en videoclips zijn ditmaal ‘Wie Gott Sein’, het cabareteske ‘Und Immer Wenn Die Nacht Anbricht’ en ‘Töte Mich’. Meestal echter gooit Nachtblut zowel gotische, zwartgeblakerde als stampende Rammstein invloeden in de strijd in elk nummer. Het hakkende ‘Schwarz’ en de uitsmijter ‘Chimonas’ mogen daar goede voorbeelden van zijn, terwijl het aanstekelijke ‘Märchen’ geknipt is om een succes te worden als club single. Nachtblut is iets heftiger geworden, maar is nog steeds een typische Duitse band dat niet veel toevoegt aan de zwartgeblakerde gotische metalscène, maar wel toegankelijk is. We eindigen dan ook met een uitspraak die al even origineel is als hun muziek: we hebben het al dikwijls eerder gehoord, maar beter.
Tracklist:
Gotteskrieger (5:45) Wien 1683 (4:48) Wie Gott Sein (3:32) Kalt Wie Ein Grab (4:19) Und Immer Wenn Die Nacht Anbricht (6:13) Schwarz (5:08) Dort Wo Die Krähen Im Kreise Fliegen (4:52) Märchen (3:52) Töte Mich (5:10) Chimonas (6:12)
| Musicians:
Askerath: vocals Greif: guitars Trym: E-bass Lymania: keyboards Skoll: drums
|
Geplaatst door Vera op zaterdag 22 november 2014 - 12:58:13
Reageren is uitgeschakeld
|
|